Using the Australian wine industry as a case study, the Author provides a possible reading of the undergone transformations of the global wine business in the last few decades. From Europe-centred to world-wide, the wine business has assisted to the enlargement of its boundaries and the rise of new features and dynamics, as well as new competition rules. The Author’s contribution is to provide a broad picture of the global wine business evolution in the light of the value innovation interpretative framework. Usually regarded at the firm level, here the Author considers that value innovation may be implemented at a country level as well, through broad planning activities and the adoption of collective strategies, facilitated by both industry and environmental factors.

Utilizzando l’industria vitivinicola australiana come case study, l’Autore fornisce una possibile chiave di lettura delle trasformazioni subite dal business globale del vino negli ultimi decenni. Da Europa-centrico a mondiale, il business vitivinicolo ha assistito ad un allargamento progressivo dei propri confini ed all’emergere di nuove caratteristiche e dinamiche, così come di nuove regole competitive. Il contributo dell’Autore consiste nel fornire un’ampia rappresentazione del business globale del vino alla luce del paradigma interpretativo dell’innovazione dei valore. Solitamente indagata a livello di singola impresa, qui l’Autore prospetta che l’innovazione di valore possa essere implementata anche a livello paese, attraverso un’attività di pianificazione allargata e l’adozione di strategie collettive, facilitate sia dalle caratteristiche dell’industria che da fattori ambientali.

Nosi, C. (2009). The Aussie value innovation: how Australia escaped the Red Queen of the global wine business. MERCATI E COMPETITIVITÀ, 4, 45-70 [10.3280/MC2009-004004].

The Aussie value innovation: how Australia escaped the Red Queen of the global wine business

NOSI, COSTANZA
2009-01-01

Abstract

Using the Australian wine industry as a case study, the Author provides a possible reading of the undergone transformations of the global wine business in the last few decades. From Europe-centred to world-wide, the wine business has assisted to the enlargement of its boundaries and the rise of new features and dynamics, as well as new competition rules. The Author’s contribution is to provide a broad picture of the global wine business evolution in the light of the value innovation interpretative framework. Usually regarded at the firm level, here the Author considers that value innovation may be implemented at a country level as well, through broad planning activities and the adoption of collective strategies, facilitated by both industry and environmental factors.
2009
Utilizzando l’industria vitivinicola australiana come case study, l’Autore fornisce una possibile chiave di lettura delle trasformazioni subite dal business globale del vino negli ultimi decenni. Da Europa-centrico a mondiale, il business vitivinicolo ha assistito ad un allargamento progressivo dei propri confini ed all’emergere di nuove caratteristiche e dinamiche, così come di nuove regole competitive. Il contributo dell’Autore consiste nel fornire un’ampia rappresentazione del business globale del vino alla luce del paradigma interpretativo dell’innovazione dei valore. Solitamente indagata a livello di singola impresa, qui l’Autore prospetta che l’innovazione di valore possa essere implementata anche a livello paese, attraverso un’attività di pianificazione allargata e l’adozione di strategie collettive, facilitate sia dalle caratteristiche dell’industria che da fattori ambientali.
Nosi, C. (2009). The Aussie value innovation: how Australia escaped the Red Queen of the global wine business. MERCATI E COMPETITIVITÀ, 4, 45-70 [10.3280/MC2009-004004].
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