What is left of the medieval abacus manuals in the teaching of elementary mathematics from 1600 to Italy unification? In this work we present, on some specific subject, a comparative lecture of 13 elementary mathematics books which were edited in Rome between 17th and 19th century. Among the analyzed subjects: the concept of number, how to add or multiply two numbers quickly and without errors, the use of the word "abacus", recreational mathematic and some hints on mathematical education.
Che cosa e' rimasto dei trattati d'abaco medievali nell'insegnamento dell'aritmetica elementare tra il Seicento e l'Unita' d'Italia? In questo lavoro si vuole offrire, su pochi argomenti specifici, una lettura comparata di tredici testi di matematica elementare editi a Roma e nello Stato pontificio tra il XVII ed il XIX secolo. Tra gli argomenti trattati: il concetto di numero, come sommare o moltiplicare due numeri rapidamente e senza errori, l'uso della parola "abaco", la matematica ricreativa e spunti di didattica della matematica.
Falcolini, C. (2007). L'insegnamento dell'abaco e della matematica elementare a Roma tra XVII e XIX secolo. In CARMELA COVATO E MANOLA IDA VENZO (a cura di), Scuola e itinerari formativi dallo Stato pontificio a Roma capitale. L'istruzione primaria (pp. 120-144). MILANO : Unicopli.
L'insegnamento dell'abaco e della matematica elementare a Roma tra XVII e XIX secolo
FALCOLINI, Corrado
2007-01-01
Abstract
What is left of the medieval abacus manuals in the teaching of elementary mathematics from 1600 to Italy unification? In this work we present, on some specific subject, a comparative lecture of 13 elementary mathematics books which were edited in Rome between 17th and 19th century. Among the analyzed subjects: the concept of number, how to add or multiply two numbers quickly and without errors, the use of the word "abacus", recreational mathematic and some hints on mathematical education.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.