The essay is part of the volume that the Handbuch der musikalischen Gattungen dedicates to the symphony in Europe at the time of Viennese Classicism. It shows the social context and functions of the symphony in Italy, highlighting how the Italian symphony has been underestimated by national and international musicology because of a prejudice against instrumental composers active in Italy between the end of the eighteenth and early nineteenth century, based on the idea that Italian music is naturally inclined to vocal genres, especially to the Opera.
Il saggio fa parte di un volume dedicato alla sinfonia in Europa nel periodo del classicismo viennese. Esso illustra i caratteri, il contesto sociale e le funzioni della sinfonia in Italia, mettendo in evidenza come la produzione sinfonica italiana di quell'epoca sia stata sottovalutata dalla musicologia nazionale e internazionale in ragione di un pregiudizio nei confronti dei compositori strumentali attivi in Italia a cavallo tra la fine del Settecento e i primi dell'Ottocento, basato sull'idea che la musica italiana sia naturalmente incline alla cura della vocalità e del genere melodrammatico.
Aversano, L. (2006). Die Sinfonie in Italien zwischen hoefischer, kirchlicher und staedtischer Musikkultur. In Handbuch der musikalischen Gattungen. Die Sinfonie der Wiener Klassik (pp. 149-164). LAABER : Laaber-Verlag.
Die Sinfonie in Italien zwischen hoefischer, kirchlicher und staedtischer Musikkultur
AVERSANO, LUCA
2006-01-01
Abstract
The essay is part of the volume that the Handbuch der musikalischen Gattungen dedicates to the symphony in Europe at the time of Viennese Classicism. It shows the social context and functions of the symphony in Italy, highlighting how the Italian symphony has been underestimated by national and international musicology because of a prejudice against instrumental composers active in Italy between the end of the eighteenth and early nineteenth century, based on the idea that Italian music is naturally inclined to vocal genres, especially to the Opera.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.