This essay discusses the Bacchanal dance scene in Antony and Cleopatra, examining it in relation to Renaissance views on the Cosmic Dance. It illustrates how, thanks to a Pythagorean kinship of numbers and proportions, the harmony of the celestial spheres was reproduced in the human microcosm” in elite social dancing, thus authorizing it as a powerful political practice in the Renaissance. The staging of the Egyptian Bacchanal in Shakespeare’s play, however, as the essay points out, for all its potential cosmological significance and the elitist identity of its dancers is utterly at odds with the highly influential political discourse of dancing bodies at that time. The ‘dizzy’ circle choreography of the Bacchanal is considered as a sort of antimasque which, with no masque of harmony restored following it, reflects the deepening crisis in the authority of aristocratic political entitlement in an expanding world and universe.

Questo saggio discute la scena della danza baccanale in Antony and Cleopatra. La esamina in relazione alle vedute rinascimentali riguardo alla danza cosmica. Il saggio illustra come, grazie a un legame pitagorico di numeri e di proporzioni, l'armonia delle sfere celesti veniva riprodotto nel microcosmo umano nelle danze di corte, le quali di conseguenza venivano autorizzate in quanto una pratica politica potente nel rinascimento. La messa in scena della danza baccanale nel dramma di Shakespeare, tuttavia, come viene indicato nel saggio, nonostante tutto il suo significato cosmologico e nonostante l'identità elitaria di chi balla, questa danza è in forte contraddizione conil discorso political altamente influente del corpo che balla di quei tempi. La coreografia in cerchio della danza baccanale è vista come una specie di antimasque, il quale, senza di seguito un masque di armonia restaurata, riflette la crisi che si stava approfondendo dell'autorità politica aristocratica in un mondo e universo in via di espansione.

Isenberg, N.B. (2010). Dancing with the Stars in Antony and Cleopatra. In Del Sapio Garbero M, P.M. Isenberg N (a cura di), Questioning Bodies in Shakespeare's Rome, Interfacing Science, Literature, and the Humanities /ACUME 2 (pp. 341-353). Göttingen : V&R unipress GmbH.

Dancing with the Stars in Antony and Cleopatra

ISENBERG, Nancy Beth
2010-01-01

Abstract

This essay discusses the Bacchanal dance scene in Antony and Cleopatra, examining it in relation to Renaissance views on the Cosmic Dance. It illustrates how, thanks to a Pythagorean kinship of numbers and proportions, the harmony of the celestial spheres was reproduced in the human microcosm” in elite social dancing, thus authorizing it as a powerful political practice in the Renaissance. The staging of the Egyptian Bacchanal in Shakespeare’s play, however, as the essay points out, for all its potential cosmological significance and the elitist identity of its dancers is utterly at odds with the highly influential political discourse of dancing bodies at that time. The ‘dizzy’ circle choreography of the Bacchanal is considered as a sort of antimasque which, with no masque of harmony restored following it, reflects the deepening crisis in the authority of aristocratic political entitlement in an expanding world and universe.
2010
978-3-89971-704-4
Questo saggio discute la scena della danza baccanale in Antony and Cleopatra. La esamina in relazione alle vedute rinascimentali riguardo alla danza cosmica. Il saggio illustra come, grazie a un legame pitagorico di numeri e di proporzioni, l'armonia delle sfere celesti veniva riprodotto nel microcosmo umano nelle danze di corte, le quali di conseguenza venivano autorizzate in quanto una pratica politica potente nel rinascimento. La messa in scena della danza baccanale nel dramma di Shakespeare, tuttavia, come viene indicato nel saggio, nonostante tutto il suo significato cosmologico e nonostante l'identità elitaria di chi balla, questa danza è in forte contraddizione conil discorso political altamente influente del corpo che balla di quei tempi. La coreografia in cerchio della danza baccanale è vista come una specie di antimasque, il quale, senza di seguito un masque di armonia restaurata, riflette la crisi che si stava approfondendo dell'autorità politica aristocratica in un mondo e universo in via di espansione.
Isenberg, N.B. (2010). Dancing with the Stars in Antony and Cleopatra. In Del Sapio Garbero M, P.M. Isenberg N (a cura di), Questioning Bodies in Shakespeare's Rome, Interfacing Science, Literature, and the Humanities /ACUME 2 (pp. 341-353). Göttingen : V&R unipress GmbH.
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