The introduction contextualizes Dewey’s article within the historical time that the United States were living: the Great Depression of 1929, which deeply affected the hopes of the young American democracy and dramatically put on the foreground the real problems it had to face. It is therefore highlighted how Dewey’s writing helps to understand that situation, through the analysis of the shift from the individualism of the Founding Fathers, imbued with hope and grounded on egalitarianism, to the ideology of profit. Eventually, it is argued, Dewey outlined a new form of individualism, which requires a cultural reassessment tuned with the fundamental themes of Dewey’s thought: the personal participation in democratic ideals, the humanization of science, the connection between education and democracy, the vigilance (control?) over the use of mass media.

Il saggio introduttivo contestualizza l’articolo di Dewey all’interno del momento storico statunitense: la crisi economica del 1929, che incrinò profondamente le speranze della giovane democrazia americana e mise in primo piano nel modo più drammatico i problemi effettivi che essa si trovava di fronte. Si evidenzia pertanto come lo scritto di Dewey aiuti a comprendere tale situazione mediante l’analisi del passaggio dall’ individualismo dei padri fondatori, impregnato di speranza e fondato sul principio di eguaglianza, all’ideologia del profitto, prospettando infine una nuova forma di individualismo, che richiede un riassetto culturale in sintonia con i temi portanti del pensiero deweyano: la partecipazione personale agli ideali democratici, l’umanizzazione della scienza, il nesso tra educazione e democrazia, la vigilanza sull’uso dei mezzi di comunicazione di massa.

Calcaterra, R.M. (2013). Idee da vivere. Filosofia, scienza e democrazia nel pensiero di John Dewey, 7-27.

Idee da vivere. Filosofia, scienza e democrazia nel pensiero di John Dewey

CALCATERRA, Rosa Maria
2013-01-01

Abstract

The introduction contextualizes Dewey’s article within the historical time that the United States were living: the Great Depression of 1929, which deeply affected the hopes of the young American democracy and dramatically put on the foreground the real problems it had to face. It is therefore highlighted how Dewey’s writing helps to understand that situation, through the analysis of the shift from the individualism of the Founding Fathers, imbued with hope and grounded on egalitarianism, to the ideology of profit. Eventually, it is argued, Dewey outlined a new form of individualism, which requires a cultural reassessment tuned with the fundamental themes of Dewey’s thought: the personal participation in democratic ideals, the humanization of science, the connection between education and democracy, the vigilance (control?) over the use of mass media.
2013
978-88-8103-776-6
Il saggio introduttivo contestualizza l’articolo di Dewey all’interno del momento storico statunitense: la crisi economica del 1929, che incrinò profondamente le speranze della giovane democrazia americana e mise in primo piano nel modo più drammatico i problemi effettivi che essa si trovava di fronte. Si evidenzia pertanto come lo scritto di Dewey aiuti a comprendere tale situazione mediante l’analisi del passaggio dall’ individualismo dei padri fondatori, impregnato di speranza e fondato sul principio di eguaglianza, all’ideologia del profitto, prospettando infine una nuova forma di individualismo, che richiede un riassetto culturale in sintonia con i temi portanti del pensiero deweyano: la partecipazione personale agli ideali democratici, l’umanizzazione della scienza, il nesso tra educazione e democrazia, la vigilanza sull’uso dei mezzi di comunicazione di massa.
Calcaterra, R.M. (2013). Idee da vivere. Filosofia, scienza e democrazia nel pensiero di John Dewey, 7-27.
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