The essay examines Lawrence Ferlinghetti's painterly work while evaluating the aspects of his visual poetics. Rather than just considering the artistic contribution deriving from the works exhibited at Museo di Roma, it aims at integrating Ferlinghetti's artistic production as a poet-painter. The essay allows the reader/observer to appreciate the performative quality of the writing of such champion of American culture in action. The gap between the identity of Ferlighetti as a poet-painter and the observer is filled by the interaction that takes place on the cultural level. The essay is a valid addition to the catalogue in that it exhibits the relationships between Ferlinghetti’s visual art and poetic art.
Il saggio analizza il lavoro pittorico di Lawrence Ferlinghetti's mentre valuta aspetti della sua poetica del visivo. Lungi dal prendere in esame soltanto il contributo artistico dei lavori in mostra al Museo di Roma, si prefigge di integrare la critica della produzione artistica di Ferlinghetti con quella poetica. Il saggio consente al lettore/osservatore di apprezzare anche la qualità performativa della scrittura di tale campione della cultura Americana in azione. Il gap tra l’identità del Ferlighetti –poeta-pittore e l’osservatore è, appunto, riempita, dalla interazione che investe il livello culturale. Il saggio conferisce alla pubblicazione del catalogo un valore aggiunto in quanto svela i rapporti che esistono tra l’arte pittorica e quella poetica dell’artista Americano.
Stefanelli, M.A. (2010). "Lawrence Ferlinghetti e la cultura in azione". In G. DANA, E. POLIMENI (a cura di), Lawrence Ferlinghetti: 60 anni di pittura / 60 Years of Painting (pp. 33-37). CINISELLO BALSAMO : Silvana Editoriale.
"Lawrence Ferlinghetti e la cultura in azione"
STEFANELLI, Maria Anita
2010-01-01
Abstract
The essay examines Lawrence Ferlinghetti's painterly work while evaluating the aspects of his visual poetics. Rather than just considering the artistic contribution deriving from the works exhibited at Museo di Roma, it aims at integrating Ferlinghetti's artistic production as a poet-painter. The essay allows the reader/observer to appreciate the performative quality of the writing of such champion of American culture in action. The gap between the identity of Ferlighetti as a poet-painter and the observer is filled by the interaction that takes place on the cultural level. The essay is a valid addition to the catalogue in that it exhibits the relationships between Ferlinghetti’s visual art and poetic art.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.