Concepito all'interno di un volume (curato dalla stessa autrice) incentrato sul fermento e l'intensa attività letteraria prodottisi con l'esperimento californiano, negli anni cinquanta, di 'City Lights' (dapprima 'small press ' finanziata dalle vendite di una rivista letterario-politica di avanguardia e divenuta in seguito una delle importanti case editrici con annessa accogliente libreria statunitensi), il capitolo-saggio è dedicato al promotore e iniziatore della avventura editoriale, Lawrence Ferlinghetti. Responsabile della popolarità del libro tascabile negli Stati Uniti diffusosi ampiamente nel mondo occidentale con la pubblicazione per City Lights, per lo più in edizione tascabile, di un nutrito gruppo di modernisti e post-modernisti affiancati dai più giovani scrittori della beat generation, Ferlinghetti sfida l'autorità culturale, si concentra sull'esperienza di lettura e promuove lo stesso evento 'poetico' come improvvisazione. Con il Pocket Poem numero uno, composto da lui medesimo, inaugura, nel 1955, un innovativo metodo di scrittura che esalta la dimensione mitopoietica dell'esperienza e le ampie possibilità della comunicazione, oltre a porsi come discussione sulla rappresentazione e indagine sul valore estetico della scrittura. La poesia introduttiva, "Picture of the Gone World", analizzata estensivamente nel corso del saggio-capitolo, è diretta e dinamica: ha la qualità di un happening che avviene sulla pagina del libro. Una lettura ravvicinata della poesia, che rivela l'attrazione del poeta per gli esperimenti futuristi italiani e quelli modernisti francesi, induce il senso del dispiegarsi dello spazio mentre il verso scorre fluido e lo sguardo attraversa gli elementi del reale per approdare oltre l'orizzonte in un gioco di componenti liriche e visive. Economico e facile da trasportare, leggero e informale, il libretto tascabile con i suoi versi estesi sulla pagina a raggiungere e scavalcare i confini della gabbia di stampa, si fa palcoscenico per la performance del poeta. Il saggio è informato ad una metodologia che, mentre strizza l’occhio al lettore-voyeur, lo dirige verso un orizzonte aperto a teorie aggiornate, tra cui quelle dei “performance studies”.
As the publisher responsible for making popular the pocket book in the United States and then in the whole of the Western world when the beat generation writers mixed with the small crowd of literary modernists and post-modernists, Lawrence Ferlinghetti, with the creation of City Lights editions, challenged cultural authority, revised the experience of reading and promoted the reading event as an improvisation. With Pocket Poet Number One he inaugurated, in 1955, a new era: that of a mythopoietic dimension of experience, a bet on communication, a discussion on representation, and an inquiry into aesthetics. The introductory "Picture of the Gone World", extensively analysed in the course of the essay that takes as point of departure Ferlinghetti’s fresh look at the world of literature, has directness and dynamism beside improvisatory qualities. It is a happening on the page. A close reading of the poem reveals the American poet's attraction to Italian futurism and French modernism as well as the interplay of the visual and the lyric components. Easy to carry and cheap, light and friendly, the pocket book with its lines that stretch out on the page in a leisurely outflow, ultimately provides a stage for the poet's performance. The essay is based on a methodology that, having winked at the reader-voyeur, leads him/her towards a horizon open to updated future theories, among which those of “performance studies”.
Stefanelli, M.A. (2004). "Ferlinghetti's First Picture of the Gone World". In M.A. Stefanelli (a cura di), City Lights: Pocket Poets and Pocket Books (pp. 123-149). PALERMO : Ila-Palma.
"Ferlinghetti's First Picture of the Gone World"
STEFANELLI, Maria Anita
2004-01-01
Abstract
As the publisher responsible for making popular the pocket book in the United States and then in the whole of the Western world when the beat generation writers mixed with the small crowd of literary modernists and post-modernists, Lawrence Ferlinghetti, with the creation of City Lights editions, challenged cultural authority, revised the experience of reading and promoted the reading event as an improvisation. With Pocket Poet Number One he inaugurated, in 1955, a new era: that of a mythopoietic dimension of experience, a bet on communication, a discussion on representation, and an inquiry into aesthetics. The introductory "Picture of the Gone World", extensively analysed in the course of the essay that takes as point of departure Ferlinghetti’s fresh look at the world of literature, has directness and dynamism beside improvisatory qualities. It is a happening on the page. A close reading of the poem reveals the American poet's attraction to Italian futurism and French modernism as well as the interplay of the visual and the lyric components. Easy to carry and cheap, light and friendly, the pocket book with its lines that stretch out on the page in a leisurely outflow, ultimately provides a stage for the poet's performance. The essay is based on a methodology that, having winked at the reader-voyeur, leads him/her towards a horizon open to updated future theories, among which those of “performance studies”.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.