The text illustrates the Tuscolano quarter in its three phases: the first, experimental, aimed to refine a design method that can be disseminated for the implementation of other districts across the country; the second, in which two of the great interpreters of architecture of the post-war period (Saverio Muratori and Mario De Renzi) experience typological solutions of great impact; the third, exceptional work by Adalberto Libera, also author of the "manual for the design of neighborhoods," distributed among the designers of the Plan to make coherent architectural solutions.
Si illustra il quartiere Tuscolano nelle sue tre fasi: la prima, ancora sperimentale, mirata a affinare un metodo progettuale che possa essere diffuso per la realizzazione degli altri quartieri in tutto il Paese; la seconda, in cui due dei grandi interpreti dell'architettura dell'immediato dopoguerra (Saverio Muratori e Mario De Renzi) sperimentano soluzioni tipologiche di grande impatto; la terza, opera eccezionale di Adalberto Libera, autore altresì dei "manuali di progettazione dei quartieri", distribuito tra i progettisti del Piano per rendere coerenti le soluzioni architettoniche.
SEGARRA LAGUNES, M.M. (2002). Tuscolano I, II, III. In MARGHERITA GUCCIONE, MARIA MARGARITA SEGARRA LAGUNES, ROSALIA VITTORINI (a cura di), Guida ai quartieri romani INA Casa (pp. 50-69). Roma : Gangemi Editore.
Tuscolano I, II, III
SEGARRA LAGUNES, MARIA MARGARITA
2002-01-01
Abstract
The text illustrates the Tuscolano quarter in its three phases: the first, experimental, aimed to refine a design method that can be disseminated for the implementation of other districts across the country; the second, in which two of the great interpreters of architecture of the post-war period (Saverio Muratori and Mario De Renzi) experience typological solutions of great impact; the third, exceptional work by Adalberto Libera, also author of the "manual for the design of neighborhoods," distributed among the designers of the Plan to make coherent architectural solutions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.