Rachilde, a French writer who deserved the name of "mademoiselle Baudelaire" for her unconventionality in the late XIX century, carried out her rebellion against the status of women at her time by finding a fictional writing style that would provocatively reverse the relationship between women and men. My report will follow the path taken by Rachilde in some of her major novels, till the late XIX century, when she embraced a radical and symbolic confrontation where free energy and sensuality were claimed as women's exclusive characteristics, as opposed to the social man's miserable life. The images and values expressed by Rachilde - which F.T. Marinetti reviewed enthusiastically - anticipated many themes of the Futurism, and, in particular, Valentine de Saint-Point's statements in both the Manifesto of the Futurist Woman and Futurist Manifesto of Lust.
La scrittrice francese Rachilde, soprannominata "mademoiselle Baudelaire" per i suoi atteggiamenti che fecero scandalo nella seconda metà del XIX secolo, espresse la propria ribellione contro lo status della donna attraverso la sua opera letteraria, nella quale rovescia provocatoriamente i ruoli tra i due sessi. Nella relazione presentata al convegno tale meccanismo è descritto e analizzato in un percorso lungo tre fra i maggiori romanzi di Rachilde - Monsieur Vénus, La Marquise de Sade, La Tour d'Amour; in quest'ultimo romanzo, in particolare, è simbolicamente mostrata la contrapposizione, simbolica e impari, tra l'energia libera e sensuale del femminile (la Mer) e la mediocrità pavida e sofferente dell'elemento maschile (i due guardiani del faro di Ar-Men). Le immagini e le valutazioni espresse da Rachilde- che le valsero un articolo entusiasta di F.T. Marinetti - anticiparono molte tematiche del Futurismo e, in particolare, molte affermazioni espresse da Valentine de Saint-Point's nel Manifesto della Donna Futurista e nel Manifesto Futurista della Lussuria.
Geat, M. (2007). Rachilde, dalla rivoluzione testuale alla rivoluzione futurista.. In Cezary Bronowski (a cura di), La figura femminile nella narrativa e nella drammaturgia europea del primo Novecento (pp. 99-107). Torun : Wydawnictwo Uniwersytetu Mikolaja Kopernika.
Rachilde, dalla rivoluzione testuale alla rivoluzione futurista.
GEAT, MARINA
2007-01-01
Abstract
Rachilde, a French writer who deserved the name of "mademoiselle Baudelaire" for her unconventionality in the late XIX century, carried out her rebellion against the status of women at her time by finding a fictional writing style that would provocatively reverse the relationship between women and men. My report will follow the path taken by Rachilde in some of her major novels, till the late XIX century, when she embraced a radical and symbolic confrontation where free energy and sensuality were claimed as women's exclusive characteristics, as opposed to the social man's miserable life. The images and values expressed by Rachilde - which F.T. Marinetti reviewed enthusiastically - anticipated many themes of the Futurism, and, in particular, Valentine de Saint-Point's statements in both the Manifesto of the Futurist Woman and Futurist Manifesto of Lust.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.