The Madonna della Quercia (Madrid, Museo del Prado), the painting started by Raphael and finished by Giulio Romano, is examined here from the stylistic, technical and iconographical point of view. This analysis makes possible the identification of an ancient source for the Virgin’s figure (one of the Muses today at the Prado Museum, that have been found at Tivoli at the beginning of the 16th century) and an hypothetical identification of the painting’s patron as Raffaele Riario.
Attraverso una rilettura dei dati stilistici, tecnici, iconografici relativi alla Madonna della Quercia (Madrid, Museo del Prado), il dipinto avviato da Raffaello e portato a compimento da Giulio Romano, viene proposta l’individuazione di una fonte antica per la figura della Vergine (una delle Muse oggi al Prado, rinvenute al principio del Cinquecento a Tivoli) e viene suggerito di identificare il committente del quadro in Raffaele Riario.
Ginzburg, S. (2009). Una fonte antica e un possibile committente per la "Madonna della Quercia". In F. Elsig, Etienne N, Extermann G (a cura di), "Il più dolce lavorare che sia". Mélanges en l'honneur de Mauro Natale (pp. 103-113). CINISELLO BALSAMO : Silvana Editoriale.
Una fonte antica e un possibile committente per la "Madonna della Quercia"
GINZBURG, SILVIA
2009-01-01
Abstract
The Madonna della Quercia (Madrid, Museo del Prado), the painting started by Raphael and finished by Giulio Romano, is examined here from the stylistic, technical and iconographical point of view. This analysis makes possible the identification of an ancient source for the Virgin’s figure (one of the Muses today at the Prado Museum, that have been found at Tivoli at the beginning of the 16th century) and an hypothetical identification of the painting’s patron as Raffaele Riario.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.