The book defines communication according to a model in terms of goals and beliefs. After defining the notions of Sender and Addressee, Signal and Meaning, Communication System and Modality, it makes the hypothesis that the communication systems of gestures, gaze and touch are partly similar to the lexicon of a verbal language, and illustrates methods and results of research aimed at building their respective dictionaries: a gestionary, a gazeionary and a touchionary. Then, sticking to the metaphor of the human body as an orchestra of various instruments playing at the same time, the book shows how to write the score of the multimodal symphony, analyzing the meanings borne by the combination of meanings in all modalities, in contexts ranging from class interaction to comic actors, from oral exams to political debates.
Il testo definisce e analizza la comunicazione secondo un modello in termini di scopi e credenze. Oltre a definire i i concetti di Mittente e Destinatario, Segnale e Significato, Sistema di Comunicazione, e Modalità recettive e produttive, parte dall’ipotesi che molte parti del corpo umano parlino lingue , certo diverse, ma anche per certi versi simili alle lingue verbali; sostenendo che i gesti, lo sguardo e il toccare costituiscano dei lessici simili a quello di una lingua, il testo presenta tecniche, metodologie e risultati di una ricerca volta a costruire i dizionari di questi sistemi di comunicazione: un gestionario, un occhionario, un tocconario. Richiamando poi la metafora del corpo come un’orchestra in cui tanti strumenti suonano insieme, analizza il combinarsi dei segnali in varie modalità e il significato risultante dalla comunicazione multimodale, in contesti che vanno dall’interazione in classe alla recitazione e al comico, dagli esami universitari ai dibattiti politici.
Poggi, I. (2006). Le parole del corpo. Introduzione alla comunicazione multimodale.. ROMA : Carocci Editore.
Le parole del corpo. Introduzione alla comunicazione multimodale.
POGGI, Isabella
2006-01-01
Abstract
The book defines communication according to a model in terms of goals and beliefs. After defining the notions of Sender and Addressee, Signal and Meaning, Communication System and Modality, it makes the hypothesis that the communication systems of gestures, gaze and touch are partly similar to the lexicon of a verbal language, and illustrates methods and results of research aimed at building their respective dictionaries: a gestionary, a gazeionary and a touchionary. Then, sticking to the metaphor of the human body as an orchestra of various instruments playing at the same time, the book shows how to write the score of the multimodal symphony, analyzing the meanings borne by the combination of meanings in all modalities, in contexts ranging from class interaction to comic actors, from oral exams to political debates.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.