The opening to international markets and the propensity to innovation are not an option for companies competing in today's economy. The integrated economic development worldwide, and the high rates of technological innovation require companies to acquire resources, skills, knowledge and networks of relationships suited to support the internationalization and innovation. This strategic imperative involves both large companies and SMEs, unrelated to the target sectors and geographical location. In detail, the research presented here focuses on the analysis of the existing ties between the strategic processes of innovation and internationalization, in order to provide a broad theoretical and empirical study of behavior and the competitive positioning of companies in relation to innovation and internationalization.
L’apertura ai mercati internazionali e la propensione all’innovazione non sono più scelte strategiche opzionali per le imprese che competono nell’attuale contesto economico. In un momento di sviluppo economico integrato a livello mondiale, e con tassi di innovazione tecnologica e non crescenti a ritmi crescenti, le imprese devono dotarsi di risorse, competenze, conoscenze e reti di relazioni adatte a sostenere l’internazionalizzazione e l’innovazione. Questo imperativo strategico coinvolge sia imprese grandi che PMI; prescinde dai settori di riferimento e dalla localizzazione geografica. Nel dettaglio, il lavoro di ricerca qui presentato si focalizza sull’analisi dei legami di rinforzo esistenti fra i processi strategici di innovazione e internazionalizzazione, in modo da offrire un ampio approfondimento teorico ed empirico dei comportamenti competitivi e del posizionamento delle imprese laziali in merito all’innovazione e internazionalizzazione.
Marchegiani, L. (2007). Innovazione e Internazionalizzazione: tendenze e legami nel processo di crescita dell’impresa. ROMA : Unioncamere Lazio.
Innovazione e Internazionalizzazione: tendenze e legami nel processo di crescita dell’impresa
MARCHEGIANI, LUCIA
2007-01-01
Abstract
The opening to international markets and the propensity to innovation are not an option for companies competing in today's economy. The integrated economic development worldwide, and the high rates of technological innovation require companies to acquire resources, skills, knowledge and networks of relationships suited to support the internationalization and innovation. This strategic imperative involves both large companies and SMEs, unrelated to the target sectors and geographical location. In detail, the research presented here focuses on the analysis of the existing ties between the strategic processes of innovation and internationalization, in order to provide a broad theoretical and empirical study of behavior and the competitive positioning of companies in relation to innovation and internationalization.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.