The impact of the Internet and information technologies on industrial sectors and economic activities has generated a process of transformation of traditional business models into e-business models. However, firms have begun this process with different methods and timing and the results obtained were also mixed. The more complex the technology used, the greater the vulnerability of the company. This vulnerability makes it necessary for firms to redefine the organizational structure and the formulation of rules that ensure alignment between IT strategies and business objectives. This volume analyzes the stages of growth of e-Business, emphasizing the impact of new business models on performance and the management of IT governance.
L’impatto di internet e delle information technologies sui settori industriali e sulle attività economiche ha generato un processo di trasformazione dei modelli di business delle imprese in modelli di e-business. Tuttavia, tale processo è stato avviato con modalità e tempistiche differenti da impresa ad impresa e i risultati ottenuti sono stati tra loro contrastanti. Il processo di trasformazione richiede tempo e investimenti, e genera cambiamenti ai modelli di business, perlopiù irreversibili. La maggiore dipendenza dalle information technologies determina una maggiore vulnerabilità dell’impresa quanto più complessa sia la tecnologia utilizzata e l’ambiente tecnologico in cui essa opera. Ciò rende necessaria la ridefinizione della struttura organizzativa e la formulazione di regole che assicurino l’allineamento tra le strategie IT e gli obiettivi aziendali. Nel presente volume vengono analizzate le fasi di crescita dell’ebusiness in funzione dei cambiamenti che l’economia digitale ha apportato alla struttura e alle relazioni tra imprese, sottolineandone l’impatto sulla performance e sulla gestione dell’IT governance.
Pezzi, A. (2007). E-business: strategie, modelli e governance. MILANO : Franco Angeli.
E-business: strategie, modelli e governance
PEZZI, ALBERTO
2007-01-01
Abstract
The impact of the Internet and information technologies on industrial sectors and economic activities has generated a process of transformation of traditional business models into e-business models. However, firms have begun this process with different methods and timing and the results obtained were also mixed. The more complex the technology used, the greater the vulnerability of the company. This vulnerability makes it necessary for firms to redefine the organizational structure and the formulation of rules that ensure alignment between IT strategies and business objectives. This volume analyzes the stages of growth of e-Business, emphasizing the impact of new business models on performance and the management of IT governance.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.