The "canonical" or formative texts of a culture, from the Bible to the Rigveda, from Homer to Dante, exist in time as "texts" in a perpetual dialect between the (relative) stability of their media and the dynamics of culture. But why is stability important? What social, economic, political, ethic and esthetic interests does it represent? Who or what "possesses", from time to time, the keys for unlocking or closing a tradition? The digital edition poses new problems, but above all it forces us to rethink the way in which, up until now, the idea of the canon, understood as a unique, stable, authoritative and "true" text, is composed. The objective of this interdisciplinary volume is to explore the tension between the variation of culture (in its modes of transmission) and the relative stability of texts and to show how variation represents the norm and not the exception in cultural processes.
I testi canonici sono al centro della nostra identità culturale. Ma come viene tramandata la loro memoria? E come si è costituita la loro presunta stabilità? Uno sguardo alla storia dei testi ci svela che la questione è più complessa di come pensavamo. Tanto le grandi opere dell’antichità, quanto quelle più vicine ai nostri tempi, hanno subito nel corso del tempo innumerevoli metamorfosi, sotto la pressione di eventi sociali e politici, interessi ideologici o religiosi, errori accidentali o consapevoli manipolazioni. Il volume cerca di fare il punto su tali questioni, mettendo a confronto un gruppo interdisciplinare di studiosi: latinisti, grecisti, sanscritisti, ma anche antropologi, sociologi e informatici, discutono in modo aperto e al di là degli steccati accademici che cosa significhi oggi conservare e trasmettere la cultura.
Fiormonte, D. (a cura di). (2011). Canoni liquidi. Variazione culturale e stabilità testuale dalla Bibbia a Internet. NAPOLI : Scriptaweb.
Canoni liquidi. Variazione culturale e stabilità testuale dalla Bibbia a Internet
FIORMONTE, Domenico
2011-01-01
Abstract
The "canonical" or formative texts of a culture, from the Bible to the Rigveda, from Homer to Dante, exist in time as "texts" in a perpetual dialect between the (relative) stability of their media and the dynamics of culture. But why is stability important? What social, economic, political, ethic and esthetic interests does it represent? Who or what "possesses", from time to time, the keys for unlocking or closing a tradition? The digital edition poses new problems, but above all it forces us to rethink the way in which, up until now, the idea of the canon, understood as a unique, stable, authoritative and "true" text, is composed. The objective of this interdisciplinary volume is to explore the tension between the variation of culture (in its modes of transmission) and the relative stability of texts and to show how variation represents the norm and not the exception in cultural processes.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.