On the basis of the set of evidences emerged thanks to the mnpirical survey conducted at Roma Tre University, specific procedures have been programmed for university guidance services based on combined actions aimed at acting simultaneously on the following factors: - improved levels of well-being and emotional support (through orientation interviews); - redefinition of the choices of the course of study taken trying to maintain a greater correspondence with the real personal motivations (through a process of re-orientation); both on the development of adequate cognitive strategies for the development of a functional study method (ie based on cognitive procedures and cognitive self-regulation).
Sulla base dell’insieme delle evidenze emerse grazie all'indagine mnpirica condotta presso l'Università Roma Tre sono state programmate specifiche procedure per i servizi di orientamento universitario “in itinere” basate su azioni combinate volte ad agire contemporaneamente sui seguenti fattori: - miglioramento dei livelli di benessere e sostegno emotivo (attraverso colloqui di orientamento); - ridefinizione delle scelte del percorso di studio prese cercando di mantenere una maggior corrispondenza con le reali motivazioni personali (attraverso un processo di ri-orientamento); sia sullo sviluppo di adeguate strategie cognitive per l’elaborazione di un metodo di studio funzionale (basato cioè su procedure di consapevolizzazione e auto-regolazione cognitiva).
Biasi, V. (2019). Il counselling per l’orientamento universitario secondo un modello multifattoriale integrato. In Biasi V. (a cura di), Counselling universitario e orientamento. Strumenti e rilevazioni empiriche. (pp. 73-76). MILANO : LED.
Il counselling per l’orientamento universitario secondo un modello multifattoriale integrato
BIASI V.
2019-01-01
Abstract
On the basis of the set of evidences emerged thanks to the mnpirical survey conducted at Roma Tre University, specific procedures have been programmed for university guidance services based on combined actions aimed at acting simultaneously on the following factors: - improved levels of well-being and emotional support (through orientation interviews); - redefinition of the choices of the course of study taken trying to maintain a greater correspondence with the real personal motivations (through a process of re-orientation); both on the development of adequate cognitive strategies for the development of a functional study method (ie based on cognitive procedures and cognitive self-regulation).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.