In the summer of 1352, Cola di Rienzo arrived at Avignon, delivered to the pope as a prisoner by the Emperor Charles IV. Petrarch, who lived then in Provence, while not denying the previous support in his favor, distanced himself from Cola, who had to be tried for heresy. According to Petrarch, who wrote about this to Nelli (Fam., XIII 16), Cola could avoid a death sentence if he had been recognized as a poet qualifications (which Petrarch, however, denied him: «nunquam tamen iste vel unicumn carmen quod ad aures meas venerit, contexuit» [this, to my knowledge, has never written verses, maybe only a poem]). This episode, the result of the reading of the Pro Archia of Cicero, will be framed in the process of conflict between poetry and law that Petrarch himself had made explicit in some famous passages (e.g. Fam., IV 16). Through this episode, Petrarch also enhances the autonomy of poetry and studia humanitatis on those of the law, which also was, on the side of the vernacular poetry, a fact for his generation.
Nell’estate del 1352 giunse ad Avignone Cola di Rienzo, consegnato alla prigionia papale dall’imperatore Carlo IV. Francesco Petrarca, che risiedeva allora in Provenza, pur non rinnegando il precedente sostegno fornitogli, prese le distanze dagli esiti modesti delle iniziative di Cola, il quale doveva essere processato per eresia. Secondo Petrarca, che ne scrisse al Nelli (Fam., XIII 16), Cola poteva scampare a una probabile condanna a morte se gli fosse stata riconosciuta la qualifica di poeta (che egli, però, gli negò: «iste tamen nunquam vel unicum carmen quod ad aures meas venerit, contexuit» [questi, ch’io sappia, non ha mai scritto versi, forse solo un carme]). L'articolo cerca di capire se questa affermazione potesse avere un fondamento giuridico o se fosse solo frutto della lettura della Pro Archia di Cicerone, inquadrando l'episodio nel processo di dissidio tra poesia e diritto che proprio Petrarca aveva reso esplicito in alcuni celebri passaggi (es. Fam., IV 16): passa anche attraverso questo episodio l’affermazione petrarchesca dell’autonomia della poesia e degli studia humanitatis rispetto a quelli di legge, che erano peraltro, sul versante della poesia volgare, un dato ormai fattuale per la sua generazione.
Marcozzi, L. (2019). La poesia concede la grazia? Petrarca, Cola di Rienzo e il processo del 1352. In Franziska Meier, Enrica Zanin (a cura di), Poesia e diritto nel Due e Trecento italiano (pp. 175-194). Ravenna : Longo.
La poesia concede la grazia? Petrarca, Cola di Rienzo e il processo del 1352
MARCOZZI, LUCA
2019-01-01
Abstract
In the summer of 1352, Cola di Rienzo arrived at Avignon, delivered to the pope as a prisoner by the Emperor Charles IV. Petrarch, who lived then in Provence, while not denying the previous support in his favor, distanced himself from Cola, who had to be tried for heresy. According to Petrarch, who wrote about this to Nelli (Fam., XIII 16), Cola could avoid a death sentence if he had been recognized as a poet qualifications (which Petrarch, however, denied him: «nunquam tamen iste vel unicumn carmen quod ad aures meas venerit, contexuit» [this, to my knowledge, has never written verses, maybe only a poem]). This episode, the result of the reading of the Pro Archia of Cicero, will be framed in the process of conflict between poetry and law that Petrarch himself had made explicit in some famous passages (e.g. Fam., IV 16). Through this episode, Petrarch also enhances the autonomy of poetry and studia humanitatis on those of the law, which also was, on the side of the vernacular poetry, a fact for his generation.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.