The article deals with handwriting from different perspectives. In the first part, a short history of the studies on handwriting is presented, together with a synthesis of the main theoretical paradigms on the subject, namely the reductionist, the constructivist and the socio-cultural paradigms. The focus then shifts from teaching to learning handwriting, whose phases develop with age and schooling. The process of learning handwriting cannot be separated from the acquisition of the three main functions of writing: the instrumental, the relational and the personal representation functions. These are also shown through texts handwritten by pupils of an Italian primary school.
Il presente articolo ripercorre brevemente i principali approcci teorici agli studi sulla scrittura manuale, che in ambito psicologico si sono sviluppati solo a partire dagli anni Ottanta. Segue poi una presentazione dei principali modelli di insegnamento e di apprendimento della scrittura, le cui fasi si sviluppano con l’età e con il livello di scolarizzazione. Il discorso converge quindi su una riflessione sulle principali funzioni della scrittura – strumentale, relazionale e di rappresentazione personale – illustrate attraverso manoscritti di allievi di una scuola primaria italiana.
Angelini, C. (2019). Scrivere a mano: dalla teoria all'apprendimento delle funzioni della scrittura. In Roberto Travaglini (a cura di), Scrivere bene. Un percorso educativo fra tradizione e innovazione (pp. 41-54). Pisa : ETS.
Scrivere a mano: dalla teoria all'apprendimento delle funzioni della scrittura
Cinzia Angelini
2019-01-01
Abstract
The article deals with handwriting from different perspectives. In the first part, a short history of the studies on handwriting is presented, together with a synthesis of the main theoretical paradigms on the subject, namely the reductionist, the constructivist and the socio-cultural paradigms. The focus then shifts from teaching to learning handwriting, whose phases develop with age and schooling. The process of learning handwriting cannot be separated from the acquisition of the three main functions of writing: the instrumental, the relational and the personal representation functions. These are also shown through texts handwritten by pupils of an Italian primary school.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.