The article deals with the thirteenth-century Byzantine scholar George/Gregory Chioniades. In particular, it focuses on his learning of Persian astronomy in Tabriz, at Shams al-Din al-Bukhari’s school. This investigation aims: 1) to explain the main features of the science Chioniades learnt in Tabriz; 2) to analyse the reasons of his journey to Persia. Concerning the latter issue, the author argues that Chioniades’ astronomical research should be considered in the context of the contemporary Byzantine cultural movement, the so-called “Palaiologan renaissance”.
L’articolo tratta dell’erudito bizantino di tredicesimo secolo Giorgio/Gregorio Chioniada. Si concentra, in particolare, sul suo apprendimento dell’astronomia persiana a Tabriz, alla scuola di Shams al-Din al-Bukhari. Il contributo si ripromette di: 1) illustrare le principali caratteristiche della scienza appresa da Chioniada a Tabriz; 2) analizzare le cause della sua trasferta in Persia. In merito a questo secondo punto, l’autore ritiene che la ricerca astronomica di Chioniada debba essere considerata nel contesto della coeva vague culturale bizantina, la cosiddetta “rinascenza paleologa”.
Monticini, F. (2019). Fra Bisanzio e l’Islam. Lo studio degli astri lungo la Via del Deserto. In F.M. Silvia Ronchey (a cura di), Bisanzio nello spazio e nel tempo. Costantinopoli, la Siria (pp. 149-167). Roma : Edizioni Orientalia Christiana.
Fra Bisanzio e l’Islam. Lo studio degli astri lungo la Via del Deserto
Francesco Monticini
2019-01-01
Abstract
The article deals with the thirteenth-century Byzantine scholar George/Gregory Chioniades. In particular, it focuses on his learning of Persian astronomy in Tabriz, at Shams al-Din al-Bukhari’s school. This investigation aims: 1) to explain the main features of the science Chioniades learnt in Tabriz; 2) to analyse the reasons of his journey to Persia. Concerning the latter issue, the author argues that Chioniades’ astronomical research should be considered in the context of the contemporary Byzantine cultural movement, the so-called “Palaiologan renaissance”.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.