The research analyses the extent of the duty to give reasons reasons and how it is specialised in the various categories of acts and measures, as well as in the different forms of administrative decisions that do not result in any type of act or measure, starting from the administrative proceeding law, and also including special legislation and case law. In particular, we have sought to highlight how behind the apparent general nature and uniformity of the giving reasons requirement of administrative acts, governed by Article 3 of the administrative proceeding law, the legislature itself and case law have created multiple, special heterogeneous rules based on which a plurality of obligations to state reasons can be identified.
Il lavoro di ricerca si propone di analizzare quale sia la portata e come si specializza l’obbligo di motivazione nelle diverse categorie di atti e provvedimenti, nonché nelle diverse forme di decisione amministrativa de-provvedimentalizzata, partendo dalla legge generale per arrivare alla legislazione speciale e alla elaborazione giurisprudenziale. In particolare, si è cercato di evidenziare come dietro l’apparente generalità e uniformità dell’obbligo di motivazione degli atti amministrativi, sancito dall’articolo 3 della legge generale sul procedimento amministrativo, lo stesso legislatore e la giurisprudenza hanno creato una molteplicità di regole speciali eterogenee, in forza delle quali si delineano una pluralità di obblighi motivazionali.
Bonomi, M.S. (2020). La motivazione dell'atto amministrativo: dalla disciplina generale alle regole speciali. Roma : Roma TrE-Press.
La motivazione dell'atto amministrativo: dalla disciplina generale alle regole speciali
Maria Stella Bonomi
2020-01-01
Abstract
The research analyses the extent of the duty to give reasons reasons and how it is specialised in the various categories of acts and measures, as well as in the different forms of administrative decisions that do not result in any type of act or measure, starting from the administrative proceeding law, and also including special legislation and case law. In particular, we have sought to highlight how behind the apparent general nature and uniformity of the giving reasons requirement of administrative acts, governed by Article 3 of the administrative proceeding law, the legislature itself and case law have created multiple, special heterogeneous rules based on which a plurality of obligations to state reasons can be identified.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.