The essay provides an initial overview of how political parties and governments in Italy, since the 1990s, have sought to reframe the idea of the nation in school programs. There was a general need, spurred on by both internal and international events, to recover a "sense of the nation" away from nationalisms, and therefore worth transmitting to younger generations. This essay is part of a wider multi-disciplinary research dedicated to studying the differing forms of the "return of the nation" in the 21st century.
Nato nell'ambito di un' ampia ricerca multidisciplinare dedicata a studiare le forme del "ritorno della nazione" nel XXI secolo, il saggio offre un primo giro d'orizzonte per ricostruire in che modo in Italia partiti e forze di governo, a partire dagli anni Novanta del Novecento, sollecitati da eventi interni e internazionali, abbiano tradotto nella politica scolastica l'esigenza di un recupero del "senso della nazione" alieno da nazionalismi, meritevole di essere trasmesso alle giovani generazioni.
Scarantino, A. (2021). La nazione a scuola. Brevi note su un difficile ritorno. In G.C. D. Aramini (a cura di), La contemporaneità del passato (pp. 375-384). Roma : Carocci.
La nazione a scuola. Brevi note su un difficile ritorno
Anna Scarantino
2021-01-01
Abstract
The essay provides an initial overview of how political parties and governments in Italy, since the 1990s, have sought to reframe the idea of the nation in school programs. There was a general need, spurred on by both internal and international events, to recover a "sense of the nation" away from nationalisms, and therefore worth transmitting to younger generations. This essay is part of a wider multi-disciplinary research dedicated to studying the differing forms of the "return of the nation" in the 21st century.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.