critical and historiographical analysis of the "Leonardo da Vinci" secondary school in Terni, one of the most relevant projects in Mario Ridolfi's post-war architectural production, rich in projects for school buildings. An important building in the reconstruction of the Umbrian city destroyed by war bombings, due to its central position near the church of S. Francesco, in the historic city centre. In this work, modernity and tradition are confronted in the dialectical relationship between the framed concrete structure, material infills and pitched roof
analisi critica e storiografica della scuola secondaria di primo grado "Leonardo da Vinci" a Terni, uno dei progetti più rilevanti nella produzione architettonica postbellica di Mario Ridolfi, ricca di progetti per edifici scolastici. Un edificio importante nella ricostruzione della città umbra distrutta dai bombardamenti della guerra, per la sua posizione centrale in prossimità della chiesa di S. Francesco, nel centro storico cittadino. In quest'opera modernità e tradizione si confrontano nel rapporto dialettico tra struttura intelaiata in c.a. , tamponature materiche e copertura a falde
Palmieri, V. (2021). Scuola media “Leonardo da Vinci” a Terni. In Mario Ridolfi. Tutte le opere (pp. 226-234). Roma : Accademia Nazionale di San Luca.
Scuola media “Leonardo da Vinci” a Terni
valerio palmieri
2021-01-01
Abstract
critical and historiographical analysis of the "Leonardo da Vinci" secondary school in Terni, one of the most relevant projects in Mario Ridolfi's post-war architectural production, rich in projects for school buildings. An important building in the reconstruction of the Umbrian city destroyed by war bombings, due to its central position near the church of S. Francesco, in the historic city centre. In this work, modernity and tradition are confronted in the dialectical relationship between the framed concrete structure, material infills and pitched roofI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.