The theme of the paper is that of volunteerism with a focus on universal civil service projects that recognize the social engagement of young people in building a new ecosystem as an informal learning environment. The paper intends to dwell particularly on the competencies (socio-emotional, character skills and sustainable) of young people, as well as the edagogical categories of “learning from experience” in the interplay between formal and informal, as a basis for the transfer of skills in different contexts.
Il tema del contributo è quello del volontariato con particolare attenzione ai progetti di servizio civile universale che riconoscono l’impegno sociale dei giovani nella costruzione di un nuovo ecosistema come ambiente informale di apprendimento. Il contributo intende soffermarsi in modo particolare sulle competenze (socio-emotional, character skills e sostenibili) dei giovani, nonché sulle categorie pedagogiche dell’“apprendere dall’esperienza” nel gioco tra formale e informale, quale base per il transfert di competenze nei diversi contesti.
Pignalberi, C. (2023). L’apprendimento informale nel volontariato: il ruolo dei giovani nei progetti di servizio civile per lo sviluppo di un nuovo ecosistema territoriale. In AA.VV. (a cura di), Costruire e fare comunità tra formale, non formale e informale (pp. 84-97).
L’apprendimento informale nel volontariato: il ruolo dei giovani nei progetti di servizio civile per lo sviluppo di un nuovo ecosistema territoriale
Claudio Pignalberi
2023-01-01
Abstract
The theme of the paper is that of volunteerism with a focus on universal civil service projects that recognize the social engagement of young people in building a new ecosystem as an informal learning environment. The paper intends to dwell particularly on the competencies (socio-emotional, character skills and sustainable) of young people, as well as the edagogical categories of “learning from experience” in the interplay between formal and informal, as a basis for the transfer of skills in different contexts.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.