Operating on stratified contexts represents a regular rather than a rare occasion. Therefore, it would be appropriate to educate future architects to become familiar with designing in historical contexts, where sensitivity to context interpretation is also required. Within this ‘program of intent’ is the educational experience of the workshop “Etruscan Places. Mediterranean Glances,” promoted by the DHTL network and focused on some archaeological sites in Southern Etruria. Among them was the one in Cerveteri with the Necropolis of Banditaccia. The proposal for an intervention developed is expedient that brings to think about local and vast themes that find principle in the territory, connoted by forms (morphology) and subjects (geology). The essay briefly illustrates issues, design objectives, and outcomes of this workshop experience, curated by the writer and others.

Intervenire su contesti stratificati rappresenta una consuetudine piuttosto che una rara occasione. Pertanto, sarebbe opportuno educare i futuri architetti a prendere confidenza con il progetto in contesti storici, dove è anche richiesta una sensibilità all’interpretazione dei contesti. In questo ‘programma di intenti’ rientra l’esperienza didattica del workshop “Etruscan Places. Mediterranean Glances”, promosso dalla rete DHTL e focalizzato su alcuni siti archeologici dell’Etruria Meridionale. Tra questi quello di Cerveteri con una proposta di intervento sulla Necropoli della Banditaccia, espediente che spinge a ragionare su temi locali e vasti che trovano principio nel territorio, connotato da forme (morfologia) e materie (geologia). Di questo programma, curato, insieme ad altri, da chi scrive, si cercherà di illustrare brevemente temi, obiettivi progettuali ed esiti.

Casadei, C., Carlini, A., Ferrarella, G. (2024). ‘Etruscan places, mediterranean glances’. Un’esperienza didattica sul progetto sul progetto in contesti patrimoniali. ‘Etruscan places, Mediterranean glances’. An educational experience on the design in heritage contexts.. In M.Á.d.l.I.S. Darío Álvarez Álvarez (a cura di), ACTAS XII CONGRESO INTERNACIONAL AR&PA 2022 Rethinking the Sense of Heritage / Repensar el patrimonio cultural en un mundo digital y en crisis. (pp. 37-45). Valladolid : Gráficas Gutiérrez Martín.

‘Etruscan places, mediterranean glances’. Un’esperienza didattica sul progetto sul progetto in contesti patrimoniali. ‘Etruscan places, Mediterranean glances’. An educational experience on the design in heritage contexts.

Cristina Casadei
;
Alessandra Carlini
;
Giuseppe Ferrarella
2024-01-01

Abstract

Operating on stratified contexts represents a regular rather than a rare occasion. Therefore, it would be appropriate to educate future architects to become familiar with designing in historical contexts, where sensitivity to context interpretation is also required. Within this ‘program of intent’ is the educational experience of the workshop “Etruscan Places. Mediterranean Glances,” promoted by the DHTL network and focused on some archaeological sites in Southern Etruria. Among them was the one in Cerveteri with the Necropolis of Banditaccia. The proposal for an intervention developed is expedient that brings to think about local and vast themes that find principle in the territory, connoted by forms (morphology) and subjects (geology). The essay briefly illustrates issues, design objectives, and outcomes of this workshop experience, curated by the writer and others.
2024
978-84-09-60228-5
Intervenire su contesti stratificati rappresenta una consuetudine piuttosto che una rara occasione. Pertanto, sarebbe opportuno educare i futuri architetti a prendere confidenza con il progetto in contesti storici, dove è anche richiesta una sensibilità all’interpretazione dei contesti. In questo ‘programma di intenti’ rientra l’esperienza didattica del workshop “Etruscan Places. Mediterranean Glances”, promosso dalla rete DHTL e focalizzato su alcuni siti archeologici dell’Etruria Meridionale. Tra questi quello di Cerveteri con una proposta di intervento sulla Necropoli della Banditaccia, espediente che spinge a ragionare su temi locali e vasti che trovano principio nel territorio, connotato da forme (morfologia) e materie (geologia). Di questo programma, curato, insieme ad altri, da chi scrive, si cercherà di illustrare brevemente temi, obiettivi progettuali ed esiti.
Casadei, C., Carlini, A., Ferrarella, G. (2024). ‘Etruscan places, mediterranean glances’. Un’esperienza didattica sul progetto sul progetto in contesti patrimoniali. ‘Etruscan places, Mediterranean glances’. An educational experience on the design in heritage contexts.. In M.Á.d.l.I.S. Darío Álvarez Álvarez (a cura di), ACTAS XII CONGRESO INTERNACIONAL AR&PA 2022 Rethinking the Sense of Heritage / Repensar el patrimonio cultural en un mundo digital y en crisis. (pp. 37-45). Valladolid : Gráficas Gutiérrez Martín.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/488027
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact