The role videogames play in creating new experiences for museum visitors has attracted considerable scholarly attention in the past decades, but the linguistic dimension of «the playable museum» (Viola and Giulierini, 2018) is still a neglected research area. In order to foster debate on the topic from the perspective of Game Linguistics (Ensslin, 2012; Ensslin and Balteiro, 2019a), this paper presents a pilot corpus-assisted case study which explores the language of the original English version of Father and Son (TuoMuseo/MANN, 2017), the first videogame in the world published by a museum.

Negli ultimi decenni, il ruolo dei videogiochi nella creazione di nuove esperienze per i visitatori dei musei ha attratto una notevole attenzione accademica. Al contrario, la dimensione linguistica del videogioco museale (Viola e Giulierini, 2018) è un’area ancora inesplorata. Al fine di stimolare un dibattito sul tema dalla prospettiva della Linguistica videoludica (Ensslin, 2012; Ensslin e Balteiro, 2019a), l’articolo presenta uno studio di caso pilota di tipo corpus-assisted che indaga la versione originale inglese di Father and Son (TuoMuseo/MANN, 2017), il primo videogioco al mondo pubblicato da un museo.

Pettini, S., Cavalieri, S. (2024). Languaging and Playable Museums: The Case of Father and Son. In Barbara Antonucci ed Eleonora Gallitelli (a cura di), Beyond the Last 'Post': Il turismo e le sfide della contemporaneità (pp. 33-49). Roma : Roma Tre Press.

Languaging and Playable Museums: The Case of Father and Son

Silvia Pettini
;
2024-01-01

Abstract

The role videogames play in creating new experiences for museum visitors has attracted considerable scholarly attention in the past decades, but the linguistic dimension of «the playable museum» (Viola and Giulierini, 2018) is still a neglected research area. In order to foster debate on the topic from the perspective of Game Linguistics (Ensslin, 2012; Ensslin and Balteiro, 2019a), this paper presents a pilot corpus-assisted case study which explores the language of the original English version of Father and Son (TuoMuseo/MANN, 2017), the first videogame in the world published by a museum.
2024
979-12-5977-407-1
Negli ultimi decenni, il ruolo dei videogiochi nella creazione di nuove esperienze per i visitatori dei musei ha attratto una notevole attenzione accademica. Al contrario, la dimensione linguistica del videogioco museale (Viola e Giulierini, 2018) è un’area ancora inesplorata. Al fine di stimolare un dibattito sul tema dalla prospettiva della Linguistica videoludica (Ensslin, 2012; Ensslin e Balteiro, 2019a), l’articolo presenta uno studio di caso pilota di tipo corpus-assisted che indaga la versione originale inglese di Father and Son (TuoMuseo/MANN, 2017), il primo videogioco al mondo pubblicato da un museo.
Pettini, S., Cavalieri, S. (2024). Languaging and Playable Museums: The Case of Father and Son. In Barbara Antonucci ed Eleonora Gallitelli (a cura di), Beyond the Last 'Post': Il turismo e le sfide della contemporaneità (pp. 33-49). Roma : Roma Tre Press.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/495698
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