Retracing the history of the Russian autocracy, we see that not only the Byzantine idea of power but somehow also the aesthetics of Byzantine power are unequivocally perpetuated there. From the dynastic coupling patronised by Bessarion between the last Byzantine dynasty of the Palaeologues and the Grand Duchy of Moscow, through Ivan IV Groznyj, who stifled the power of the boyars by reorganising the imperial administration according to the principles of Byzantine centralist statism, the neo-Byzantinism of the self-representation of Russian power has never ceased: all the way to Stalin, and, with due historical differences, up to Putin.
Percorrendo a ritroso la vicenda dell’autocrazia russa vediamo che non solo la concezione bizantina del potere ma in qualche modo anche l’estetica del potere bizantino vi si perpetuano inequivocabilmente. Dall’innesto dinastico patrocinato da Bessarione tra l’ultima dinastia bizantina dei Paleologhi e il granducato di Mosca, passando per Ivan IV Groznyj, che soffocando il potere dei boiari riorganizza l’amministrazione imperiale secondo i princìpi dello statalismo centralista bizantino, il neobizantinismo dell’autorappresentazione del potere russo non è mai cessato, fino a Stalin. E, fatte le debite differenze storiche, fino a Putin.
Ronchey, S. (2024). L’aquila a due teste. Putin e il fantasma di Bisanzio. In F. Marazzi (a cura di), Bisanzio e l’Europa. Attualità di un passato (pp. 115-139). Milano : FrancoAngeli.
L’aquila a due teste. Putin e il fantasma di Bisanzio
silvia ronchey
2024-01-01
Abstract
Retracing the history of the Russian autocracy, we see that not only the Byzantine idea of power but somehow also the aesthetics of Byzantine power are unequivocally perpetuated there. From the dynastic coupling patronised by Bessarion between the last Byzantine dynasty of the Palaeologues and the Grand Duchy of Moscow, through Ivan IV Groznyj, who stifled the power of the boyars by reorganising the imperial administration according to the principles of Byzantine centralist statism, the neo-Byzantinism of the self-representation of Russian power has never ceased: all the way to Stalin, and, with due historical differences, up to Putin.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.