The processes of impoverishment and the forms in which severe marginalisation manifests have predominantly been studied in homeless people. Yet, the street – with its survival demands – could also be a source of learning experiences. Using the focus group technique, the representations of service providers for the homeless on this topic were explored. The analysis revealed that surviving on the street requires the implementation of effective behaviours, mobilising both personal resources and those offered by the context. Recognizing the competent actions learned on the street could lead to a rethinking of policies and services, towards a fuller valorisation of homeless individuals.
Delle persone senzatetto sono stati studiati prevalentemente i processi di impoverimento e le forme con cui si manifesta la grave emarginazione. Eppure, la strada – con le sue esigenze di sopravvivenza – potrebbe essere anche una fonte di esperienze di apprendimento. Attraverso la tecnica del focus group, sono state esplorate le rappresentazioni degli operatori dei servizi per senza dimora su questo tema. L’analisi ha fatto emergere che sopravvivere in strada richiede la messa in atto di comportamenti efficaci, attraverso la mobilitazione delle risorse personali e di quelle offerte dal contesto. Riconoscere l’agire competente appreso in strada potrebbe consentire un ripensamento delle politiche e dei servizi, nella direzione di una più piena valorizzazione delle persone senza dimora.
Serra, G. (2024). Apprendere in strada. Le competenze degli homeless nelle rappresentazioni degli operatori. In Cinzia Angelini e Concetta La Rocca (a cura di), La serie del dottorato TRES – 3/2024 (pp. 31-41). Roma : Roma Tre-Press [10.13134/979-12-5977-419-4].
Apprendere in strada. Le competenze degli homeless nelle rappresentazioni degli operatori
Giovanni Serra
2024-01-01
Abstract
The processes of impoverishment and the forms in which severe marginalisation manifests have predominantly been studied in homeless people. Yet, the street – with its survival demands – could also be a source of learning experiences. Using the focus group technique, the representations of service providers for the homeless on this topic were explored. The analysis revealed that surviving on the street requires the implementation of effective behaviours, mobilising both personal resources and those offered by the context. Recognizing the competent actions learned on the street could lead to a rethinking of policies and services, towards a fuller valorisation of homeless individuals.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.