Addressing climate change requires not only policy but also widespread public engagement in Pro-Environmental Behaviours (PEBs). Education for Sustainable Development (ESD) aims to foster this engagement by promoting environmental awareness and active citizenship across formal and non-formal contexts. This research explores how innovative educational tools—specifically Gamification, Serious Games, and the Internet of Things (IoT)—can support behavioural change and encourage sustainable lifestyles. The thesis is structured in two parts. The first presents a literature review on the conceptual evolution of PEBs, their psychological determinants, and the main strategies used to foster them, with a focus on education, communication, and media. The second part reports three empirical studies involving different target groups and methodologies. Study 1 investigates individual and organisational factors influencing employees' PEBs in the IT sector, considering the interplay between personal values and workplace dynamics. Study 2 builds on these findings through the development of “PhilGood,” a mobile app combining gamification and IoT to promote sustainable practices at work. Study 3, “EcoAvventura,” targets adolescents, using a Serious Game to enhance environmental knowledge and civic engagement in high school students. Results from all three studies suggest that interactive and personalised approaches can significantly enhance motivation and behaviour, although long-term impact remains a challenge. Overall, this work contributes to the field of Environmental Psychology and ESD by demonstrating the potential of digital and game-based strategies in promoting environmental responsibility. It argues that while individual actions alone may not achieve global sustainability goals, fostering collective awareness and agency through education and participatory tools is a vital step forward.

Affrontare la crisi climatica richiede il coinvolgimento attivo delle persone attraverso l’adozione di Comportamenti Pro-Ambientali (PEB). L’Educazione allo Sviluppo Sostenibile (ESS) rappresenta un approccio fondamentale per promuovere consapevolezza, senso di responsabilità e cittadinanza attiva in contesti formali e non formali. Questa ricerca esplora l’efficacia di strumenti educativi innovativi—come la gamification, i serious games e l’Internet of Things (IoT)—nell’attivare e sostenere i PEB. La tesi si articola in due parti. La prima offre una revisione critica della letteratura sui PEB, analizzandone l’evoluzione teorica, i principali modelli esplicativi e le strategie più efficaci per promuoverli, con un focus su educazione, media e comunicazione. La seconda parte presenta tre studi empirici, ciascuno rivolto a un target specifico e basato su metodologie personalizzate. Il primo studio analizza come fattori individuali (valori, identità ambientale, intenzioni) e dinamiche organizzative (identificazione e comportamenti di cittadinanza organizzativa) influenzino i PEB nel contesto lavorativo di un’azienda IT. Il secondo descrive lo sviluppo di PhilGood, un’app mobile che integra gamification e tecnologie IoT per incentivare PEB sul luogo di lavoro. Il terzo studio presenta EcoAvventura, un serious game educativo rivolto agli adolescenti, progettato per rafforzare conoscenze e attitudini legate allo sviluppo sostenibile e alla cittadinanza ecologica. I risultati evidenziano il potenziale di approcci interattivi e digitali nel promuovere i PEB, pur riconoscendo la difficoltà di garantirne la persistenza nel tempo. La ricerca contribuisce al dibattito sull’ESS, sottolineando l’importanza di strategie educative capaci di attivare l’engagement individuale e collettivo. Se le azioni individuali non bastano per raggiungere la sostenibilità, promuovere la partecipazione consapevole resta un passo cruciale per affrontare le sfide ambientali contemporanee.

Mascitti, M. (2025). Comprendere e Favorire lo Sviluppo Sostenibile: Studi e Strategie Innovative per Promuovere Comportamenti Pro-Ambientali attraverso la Gamification e i Serious Games (Understanding and Advancing Sustainable Development: Studies and Innovative Strategies to Promote Pro-Environmental Behaviours using Gamification and Serious Games).

Comprendere e Favorire lo Sviluppo Sostenibile: Studi e Strategie Innovative per Promuovere Comportamenti Pro-Ambientali attraverso la Gamification e i Serious Games (Understanding and Advancing Sustainable Development: Studies and Innovative Strategies to Promote Pro-Environmental Behaviours using Gamification and Serious Games)

Marika Mascitti
2025-06-30

Abstract

Addressing climate change requires not only policy but also widespread public engagement in Pro-Environmental Behaviours (PEBs). Education for Sustainable Development (ESD) aims to foster this engagement by promoting environmental awareness and active citizenship across formal and non-formal contexts. This research explores how innovative educational tools—specifically Gamification, Serious Games, and the Internet of Things (IoT)—can support behavioural change and encourage sustainable lifestyles. The thesis is structured in two parts. The first presents a literature review on the conceptual evolution of PEBs, their psychological determinants, and the main strategies used to foster them, with a focus on education, communication, and media. The second part reports three empirical studies involving different target groups and methodologies. Study 1 investigates individual and organisational factors influencing employees' PEBs in the IT sector, considering the interplay between personal values and workplace dynamics. Study 2 builds on these findings through the development of “PhilGood,” a mobile app combining gamification and IoT to promote sustainable practices at work. Study 3, “EcoAvventura,” targets adolescents, using a Serious Game to enhance environmental knowledge and civic engagement in high school students. Results from all three studies suggest that interactive and personalised approaches can significantly enhance motivation and behaviour, although long-term impact remains a challenge. Overall, this work contributes to the field of Environmental Psychology and ESD by demonstrating the potential of digital and game-based strategies in promoting environmental responsibility. It argues that while individual actions alone may not achieve global sustainability goals, fostering collective awareness and agency through education and participatory tools is a vital step forward.
30-giu-2025
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TEORIA E RICERCA EDUCATIVA E SOCIALE
Affrontare la crisi climatica richiede il coinvolgimento attivo delle persone attraverso l’adozione di Comportamenti Pro-Ambientali (PEB). L’Educazione allo Sviluppo Sostenibile (ESS) rappresenta un approccio fondamentale per promuovere consapevolezza, senso di responsabilità e cittadinanza attiva in contesti formali e non formali. Questa ricerca esplora l’efficacia di strumenti educativi innovativi—come la gamification, i serious games e l’Internet of Things (IoT)—nell’attivare e sostenere i PEB. La tesi si articola in due parti. La prima offre una revisione critica della letteratura sui PEB, analizzandone l’evoluzione teorica, i principali modelli esplicativi e le strategie più efficaci per promuoverli, con un focus su educazione, media e comunicazione. La seconda parte presenta tre studi empirici, ciascuno rivolto a un target specifico e basato su metodologie personalizzate. Il primo studio analizza come fattori individuali (valori, identità ambientale, intenzioni) e dinamiche organizzative (identificazione e comportamenti di cittadinanza organizzativa) influenzino i PEB nel contesto lavorativo di un’azienda IT. Il secondo descrive lo sviluppo di PhilGood, un’app mobile che integra gamification e tecnologie IoT per incentivare PEB sul luogo di lavoro. Il terzo studio presenta EcoAvventura, un serious game educativo rivolto agli adolescenti, progettato per rafforzare conoscenze e attitudini legate allo sviluppo sostenibile e alla cittadinanza ecologica. I risultati evidenziano il potenziale di approcci interattivi e digitali nel promuovere i PEB, pur riconoscendo la difficoltà di garantirne la persistenza nel tempo. La ricerca contribuisce al dibattito sull’ESS, sottolineando l’importanza di strategie educative capaci di attivare l’engagement individuale e collettivo. Se le azioni individuali non bastano per raggiungere la sostenibilità, promuovere la partecipazione consapevole resta un passo cruciale per affrontare le sfide ambientali contemporanee.
Pro-Environmental Behaviors; Education for Sustainable Development; Game-based learning; Gamification
Comportamenti pro-ambientali; Educazione allo sviluppo sostenibile; Game-based learning; Gamification
MASTANDREA, STEFANO
PERUCCHINI, Paola
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/514416
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