The text addresses the Woodland Cemetery (Skogskyrkogården) project in Stockholm as a choral work, which has been the subject of design considerations even in recent times. Throughout its construction, which spans more than a century of architectural history, each author has worked in continuity with the interpretation of a particular relationship between the aesthetics of absence and the idea of a monument/memorial. The essay takes the opportunity to reflect on how practices related to cremation, rooted in the context of the affirmation of modern democratic ideals, have changed the interpretation of the passage from life to death and prompted new design considerations, aimed at giving substance to the idea of equality through the collective monument; more generally, to return to the relationship between the autonomy of architectural figures and their ability to incorporate the characteristics of the place, working on the evocative dimension to which the monument, by its very nature, aspires.
Il testo affronta il progetto del Woodland Cemetery (Skogskyrkogården) di Stoccolma in quanto opera corale, oggetto di riflessioni progettuali anche in tempi recenti. Nell’arco della sua realizzazione, che percorre più di un secolo di storia dell’architettura, ogni autore ha lavorato nella continuità dell’interpretazione di una particolare relazione tra estetica dell’assenza e idea di monumento/memoriale Il saggio coglie l'occasione per riflettere su come le pratiche connesse alla cremazione, radicate nel contesto dell'affermazione degli ideali democratici moderni, abbiano modificato l’interpretazione del passaggio dalla vita alla morte e sospinto nuove riflessioni progettuali, tese a dare corpo all'idea di uguaglianza attraverso il monumento collettivo ; più in generale, per tornare a ragionare sul rapporto tra l’autonomia delle figure architettoniche e la loro capacità di incorporare i caratteri del luogo, lavorando sulla dimensione evocativa cui il monumento, per sua natura, aspira.
Torricelli, C. (2025). Per linee orizzontali nella foresta nordica. Il Cimitero Sud di Stoccolma, luogo della memoria collettiva. In Gentucca Canella e Paolo Mellano (a cura di), MONUMENTO MEMORIALE. FIGURAZIONE E TENSIONE PLASTICA COME ISTANZA MORALE (pp. 183-193). Milano : Franco Angeli.
Per linee orizzontali nella foresta nordica. Il Cimitero Sud di Stoccolma, luogo della memoria collettiva
Carlotta Torricelli
2025-01-01
Abstract
The text addresses the Woodland Cemetery (Skogskyrkogården) project in Stockholm as a choral work, which has been the subject of design considerations even in recent times. Throughout its construction, which spans more than a century of architectural history, each author has worked in continuity with the interpretation of a particular relationship between the aesthetics of absence and the idea of a monument/memorial. The essay takes the opportunity to reflect on how practices related to cremation, rooted in the context of the affirmation of modern democratic ideals, have changed the interpretation of the passage from life to death and prompted new design considerations, aimed at giving substance to the idea of equality through the collective monument; more generally, to return to the relationship between the autonomy of architectural figures and their ability to incorporate the characteristics of the place, working on the evocative dimension to which the monument, by its very nature, aspires.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


