The development of Western society has driven us into a dimension of “hyper-prose”, dominated by econocracy and technocracy, where calculation and profit stifle the need for peace, love, conviviality, communion, and happiness — the fundamental human need for poetry. With his complex anthropo-bio-cosmology, Edgar Morin proclaims the vital importance of poetry and the necessity of living poetically. How can we poeticize life? This volume seeks to answer that question by exploring the anthropological reach — existential, epistemic, and ethical — of the “poetry of life”, together with the educational implications of the poeticization to which the theorist of complexity calls us. The inquiry draws – innovatively – on two distinct methodological approaches: the mode of philosophical inquiry into education proposed by Edda Ducci (hermeneutics of the educational) and the complex method developed by Edgar Morin. Poeticizing life emerges as a path of resistance to the world’s cruelty, to barbarity, and to the prosaic; as a possibility for human flourishing and for intensifying a fraternal bond with every form of otherness. It is a way of taking the side of Eros against Thanatos: choosing the forces of unity, solidarity, love, and life. Prefaced by Sergio Manghi, the volume was published with the support of Associazione Tincani (6th “Edda Ducci” Prize) and co-funded by the Department of Education, Roma Tre University.

Lo sviluppo della società occidentale ci ha spinti in una dimensione di “iperprosa”, dominata dall’econocratismo e dal tecnocratismo, in cui il calcolo e il profitto soffocano il bisogno di pace, di amore, di convivialità, di comunione, di felicità: il fondamentale bisogno umano di poesia. Con la sua antropo-bio-cosmologia complessa, Edgar Morin proclama l’importanza vitale della poesia e la necessità di vivere poeticamente. Come possiamo poeticizzare la vita? II volume si propone di rispondere a questa domanda, esplorando la portata antropologica (esistenziale, conoscitiva, etica) della poesia della vita e le valenze educative della poeticizzazione a cui il pensatore della complessità ci chiama. L’indagine ricorre, in modo inedito, a due differenti approcci metodologici: la modalità di ricerca proposta da Edda Ducci per filosofare sull’educativo, l’ermeneutica dell’educativo, e il metodo complesso elaborato da Edgar Morin. Poeticizzare la vita si rivela come via di resistenza alla crudeltà del mondo, alla barbarie e alla prosa, come possibilità di fioritura umana e di intensificazione del legame fraterno con ogni forma di alterità. Un cammino per prendere le parti di Eros contro Thanatos: per schierarci dalla parte delle forze di unione, di solidarietà, d’amore, di vita. Il volume, con prefazione di Sergio Manghi, è stato pubblicato con il contributo dell’Associazione Tincani (VI ed. Premio "Edda Ducci") e con il cofinanziamento del Dipartimento di Scienze della Formazione dell'Università Roma Tre

Massullo, C. (2025). La poetica complessa di Edgar Morin. Eros Poesia Educazione. Roma : Roma TrE-Press [10.13134/979-12-5977-503-0].

La poetica complessa di Edgar Morin. Eros Poesia Educazione

Chiara Massullo
2025-01-01

Abstract

The development of Western society has driven us into a dimension of “hyper-prose”, dominated by econocracy and technocracy, where calculation and profit stifle the need for peace, love, conviviality, communion, and happiness — the fundamental human need for poetry. With his complex anthropo-bio-cosmology, Edgar Morin proclaims the vital importance of poetry and the necessity of living poetically. How can we poeticize life? This volume seeks to answer that question by exploring the anthropological reach — existential, epistemic, and ethical — of the “poetry of life”, together with the educational implications of the poeticization to which the theorist of complexity calls us. The inquiry draws – innovatively – on two distinct methodological approaches: the mode of philosophical inquiry into education proposed by Edda Ducci (hermeneutics of the educational) and the complex method developed by Edgar Morin. Poeticizing life emerges as a path of resistance to the world’s cruelty, to barbarity, and to the prosaic; as a possibility for human flourishing and for intensifying a fraternal bond with every form of otherness. It is a way of taking the side of Eros against Thanatos: choosing the forces of unity, solidarity, love, and life. Prefaced by Sergio Manghi, the volume was published with the support of Associazione Tincani (6th “Edda Ducci” Prize) and co-funded by the Department of Education, Roma Tre University.
2025
979-12-5977-503-0
Lo sviluppo della società occidentale ci ha spinti in una dimensione di “iperprosa”, dominata dall’econocratismo e dal tecnocratismo, in cui il calcolo e il profitto soffocano il bisogno di pace, di amore, di convivialità, di comunione, di felicità: il fondamentale bisogno umano di poesia. Con la sua antropo-bio-cosmologia complessa, Edgar Morin proclama l’importanza vitale della poesia e la necessità di vivere poeticamente. Come possiamo poeticizzare la vita? II volume si propone di rispondere a questa domanda, esplorando la portata antropologica (esistenziale, conoscitiva, etica) della poesia della vita e le valenze educative della poeticizzazione a cui il pensatore della complessità ci chiama. L’indagine ricorre, in modo inedito, a due differenti approcci metodologici: la modalità di ricerca proposta da Edda Ducci per filosofare sull’educativo, l’ermeneutica dell’educativo, e il metodo complesso elaborato da Edgar Morin. Poeticizzare la vita si rivela come via di resistenza alla crudeltà del mondo, alla barbarie e alla prosa, come possibilità di fioritura umana e di intensificazione del legame fraterno con ogni forma di alterità. Un cammino per prendere le parti di Eros contro Thanatos: per schierarci dalla parte delle forze di unione, di solidarietà, d’amore, di vita. Il volume, con prefazione di Sergio Manghi, è stato pubblicato con il contributo dell’Associazione Tincani (VI ed. Premio "Edda Ducci") e con il cofinanziamento del Dipartimento di Scienze della Formazione dell'Università Roma Tre
Massullo, C. (2025). La poetica complessa di Edgar Morin. Eros Poesia Educazione. Roma : Roma TrE-Press [10.13134/979-12-5977-503-0].
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/519856
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