In this study the Authors compare two preadolescent subjects samples, a clinical one (with a diagnosed learning disabilities) and a non-clinical one (normal development subjects) concerning psychopathological risk. The Authors have taken account of age, gender and residence. Two questionnaires were used for this purpose: YSR and CBCL. The most in relevant survey outcomes point out an increased psychopathological risk in 12-years-old subjects of the non-clinical sample subjects, compared to the 11- and 13-years-old ones, aside from residence. Moreover in the clinical sample a higher psychopathological risk has been observed compared to the non-clinical one, aside from age and gender. Some cues for special education reflections have been gathered from these outcomes.
Nel presente studio gli Autori confrontano due campioni di soggetti preadolescenti, uno clinico (diagnosi di Disturbo Specifico dell’Apprendimento) e uno non-clinico (soggetti a sviluppo tipico) rispetto al rischio psicopatologico. I fattori presi in considerazione sono l'età, il genere e la residenza. A tale scopo sono stati utilizzati due questionari: YSR e CBCL. Le informazioni più rilevanti ottenute tramite quest’indagine indicano un aumento del rischio di psicopatologia nei soggetti di 12 anni di età nel campione non clinico, rispetto a quelli di 11 e 13 anni, indipendentemente dalla residenza. Nel campione clinico, inoltre, il rischio psicopatologico risulta maggiore di quanto non lo sia nel campione non clinico, indipendentemente dall'età e dal genere. Tali risultati hanno suggerito agli Autori alcuni spunti di riflessione a carattere pedagogico-speciale.
Bocci, F., Ciardi, S., FUMAROLA F., R., Vigliante, M. (2012). Fattori di rischio psicopatologico in preadolescenza. Considerazioni su una indagine esplorativa nella Scuola Media. PSICHIATRIA DELL'INFANZIA E DELL'ADOLESCENZA, 79(3), 637-652.
Fattori di rischio psicopatologico in preadolescenza. Considerazioni su una indagine esplorativa nella Scuola Media
BOCCI, FABIO;
2012-01-01
Abstract
In this study the Authors compare two preadolescent subjects samples, a clinical one (with a diagnosed learning disabilities) and a non-clinical one (normal development subjects) concerning psychopathological risk. The Authors have taken account of age, gender and residence. Two questionnaires were used for this purpose: YSR and CBCL. The most in relevant survey outcomes point out an increased psychopathological risk in 12-years-old subjects of the non-clinical sample subjects, compared to the 11- and 13-years-old ones, aside from residence. Moreover in the clinical sample a higher psychopathological risk has been observed compared to the non-clinical one, aside from age and gender. Some cues for special education reflections have been gathered from these outcomes.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.