In Italy the first decade of the twenty-first century saw some new interpretations of the well-known Brandian definition of restoration. The trend to enhance and develop the operational potentials of methods based on the above definition was subject to first identifying true recognition of the value, in relation to the appropriate action to be taken for the envisaged work of restoration: from this there follows the formulation of a reasoned operational decision. The act of carrying out a true recognition forms the basis of any architectonical restoration and fuels its technical functionality. However, recognition implies that which is already known. It is not possible to recognize what is unknown or forgotten. It thereby follows that art and cultural objects cannot be regarded as simply individual and unique, such a definition would diminish their real contribution to our culture. Instead, they should be viewed as providing evidence of their cultural origins; the tradition and philosophy behind their creation. Today’s interest for knowledge in Italy also relates to the above meanings of what is Art and Culture: the available literary tools to obtain that knowledge are the Manuali del Recupero and the Thesaurus di Architettura also produced by the Italian Minister for Cultural Heritage and Countryside. In conclusion, the act of recognizing requires the organization of knowledge. Currently, the Catalogue of Architectural Cultural Heritage would appear the most appropriate instrument for adding awareness to restoration and valorization practices. This is also the way to reconnect modern day cultural heritage preservation whit methods commenced in the eighteenth century. The operative results of this approach are also described in this text by means of examples.

In Italia, il primo decennio del XXI secolo ha portato a maturazione alcune recenti interpretazioni della nota definizione brandiana di restauro. Si tratta di tendere a sviluppare le potenzialità operative del metodo che deriva da tale definizione una volta individuato nel riconoscimento di valore l’azione caratterizzante il restauro e nella formulazione di un giudizio critico e operativo la conseguenza del riconoscimento di valore. L’atto di riconoscere è pratica fondante del restauro dell’architettura e motore dell’operatività tecnica. Riconoscere, però, implica l’aver conosciuto: non si può ri-conoscere ciò che è ignoto o dimenticato. Ne deriva che gli Oggetti d’Arte e Cultura non posso essere considerati unicamente come espressioni singole e singolari, sarebbe riduttivo per l’apprezzamento del loro contributo alla cultura attuale, bensì vanno considerati come emblematici dei contesti culturali d’origine, delle consuetudini e delle idee che li hanno determinati. In sostanza: il riconoscimento impone il ricorso a forme organizzate di conoscenza. Tra le forme organizzate di conoscenza attualmente esprime le maggiori potenzialità operative la Catalogazione dei Beni Culturali Architettonici, attraverso la quale si stanno ripristinando i legami con la storia della tutela e si stanno mettendo a punto gli strumenti culturali e il metodologia scientifica per aggiungere consapevolezza alla pratica del restauro e alle iniziative di valorizzazione di architetture e siti. Nel testo sono descritti, anche con l’ausilio di esempi, gli esiti operativi di questa considerazione.

PUGLIANO A (2012). La Conservación de las Arquitecturas y de los sitios culturales a principios del siglo XXI. Nuevos instrumentos para el reconocimiento de valor y para la restauración del Patrimonio Cultural italiano. UCOARTE, 1(1), 1-9.

La Conservación de las Arquitecturas y de los sitios culturales a principios del siglo XXI. Nuevos instrumentos para el reconocimiento de valor y para la restauración del Patrimonio Cultural italiano.

PUGLIANO, Antonio
2012

Abstract

In Italia, il primo decennio del XXI secolo ha portato a maturazione alcune recenti interpretazioni della nota definizione brandiana di restauro. Si tratta di tendere a sviluppare le potenzialità operative del metodo che deriva da tale definizione una volta individuato nel riconoscimento di valore l’azione caratterizzante il restauro e nella formulazione di un giudizio critico e operativo la conseguenza del riconoscimento di valore. L’atto di riconoscere è pratica fondante del restauro dell’architettura e motore dell’operatività tecnica. Riconoscere, però, implica l’aver conosciuto: non si può ri-conoscere ciò che è ignoto o dimenticato. Ne deriva che gli Oggetti d’Arte e Cultura non posso essere considerati unicamente come espressioni singole e singolari, sarebbe riduttivo per l’apprezzamento del loro contributo alla cultura attuale, bensì vanno considerati come emblematici dei contesti culturali d’origine, delle consuetudini e delle idee che li hanno determinati. In sostanza: il riconoscimento impone il ricorso a forme organizzate di conoscenza. Tra le forme organizzate di conoscenza attualmente esprime le maggiori potenzialità operative la Catalogazione dei Beni Culturali Architettonici, attraverso la quale si stanno ripristinando i legami con la storia della tutela e si stanno mettendo a punto gli strumenti culturali e il metodologia scientifica per aggiungere consapevolezza alla pratica del restauro e alle iniziative di valorizzazione di architetture e siti. Nel testo sono descritti, anche con l’ausilio di esempi, gli esiti operativi di questa considerazione.
In Italy the first decade of the twenty-first century saw some new interpretations of the well-known Brandian definition of restoration. The trend to enhance and develop the operational potentials of methods based on the above definition was subject to first identifying true recognition of the value, in relation to the appropriate action to be taken for the envisaged work of restoration: from this there follows the formulation of a reasoned operational decision. The act of carrying out a true recognition forms the basis of any architectonical restoration and fuels its technical functionality. However, recognition implies that which is already known. It is not possible to recognize what is unknown or forgotten. It thereby follows that art and cultural objects cannot be regarded as simply individual and unique, such a definition would diminish their real contribution to our culture. Instead, they should be viewed as providing evidence of their cultural origins; the tradition and philosophy behind their creation. Today’s interest for knowledge in Italy also relates to the above meanings of what is Art and Culture: the available literary tools to obtain that knowledge are the Manuali del Recupero and the Thesaurus di Architettura also produced by the Italian Minister for Cultural Heritage and Countryside. In conclusion, the act of recognizing requires the organization of knowledge. Currently, the Catalogue of Architectural Cultural Heritage would appear the most appropriate instrument for adding awareness to restoration and valorization practices. This is also the way to reconnect modern day cultural heritage preservation whit methods commenced in the eighteenth century. The operative results of this approach are also described in this text by means of examples.
En Italia, la primera década del siglo XXI, trajo la maduración de algunas recientes interpretaciones de la notable definición brandiana de restauración. Se trata de la tendencia a desarrollar la potencialidad operativa del método que se deriva de tal definición una vez identificado en el reconocimiento de valor la acción que caracteriza la restauración y en la formulación de un juicio crítico y operativo la consecuencia del reconocimiento de valor. El acto de reconocer es una acción fundamental en la restauración de la Arquitectura y motor de la operatividad técnica. Reconocer, implica haber conocido: no se puede reconocer aquello que es ignorado u olvidado. Se concluye que los Objetos de Arte y Cultura no pueden ser considerados únicamente como expresiones simples y singulares, sería reductivo por el valor de su contribución a la cultura actual, más bien hay que consideralos como emblemáticos del contexto cultural de origen, de las costumbres y de la idea que los ha determinado. En resumen: el reconocimiento, impone a recurrir a formas organizadas de conocimiento. Entre las formas organizadas de conocimiento que actualmente demuestra la mayor potencialidad operativa es la Catalogación de los Bienes Culturales Arquitectónicos; mediante esta, se están recuperando los lazos con la historia de la tutela y armando los instrumentos culturales y la metodología científica para agregar una concientización en la práctica de la restauración y en las iniciativas de valorización de la arquitectura y de los lugares. En el texto están descritos, inclusive con la ayuda de ejemplos, los resultados operativos de esta consideración
PUGLIANO A (2012). La Conservación de las Arquitecturas y de los sitios culturales a principios del siglo XXI. Nuevos instrumentos para el reconocimiento de valor y para la restauración del Patrimonio Cultural italiano. UCOARTE, 1(1), 1-9.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/117753
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