In this article the authors present the outcomes of a research finalized to survey the influence of body and movement in the formative processes. The search plan has interested a sample of primary school's pupils, involved in an instructional procedure constituted by six activities. The main hypothesis is that educational body-centered experiences have a positive influence on the following aspects: a) the perception of the body scheme; b) the productions of creative repertoires; c) the perception of social skills.
Nel presente articolo gli autori illustrano gli esiti di una progetto di ricerca finalizzato a indagare l'influenza della corporeità e del movimento nei processi formativi. La ricerca ha interessato un campione di allievi di scuola primaria, coinvolti in un intervento educativo-speciale costituito da sei attività didattiche appositamente elaborate. Gli autori ipotizzano che esperienze didattiche centrate sul binomio corpo-movimento influiscano positivamente sui seguenti aspetti: a) la percezione dello schema corporeo; b) le produzioni di repertori creativi; c) la percezione del repertorio di abilità sociali.
Ricci, C., Bocci, F., OLMETTI PEJA, D. (2008). Il corpo mediatore tra creatività e abilità sociali. Un progetto di ricerca educativo-speciale. PSICHIATRIA DELL'INFANZIA E DELL'ADOLESCENZA, 3-4, 583-599.
Il corpo mediatore tra creatività e abilità sociali. Un progetto di ricerca educativo-speciale
BOCCI, FABIO;
2008-01-01
Abstract
In this article the authors present the outcomes of a research finalized to survey the influence of body and movement in the formative processes. The search plan has interested a sample of primary school's pupils, involved in an instructional procedure constituted by six activities. The main hypothesis is that educational body-centered experiences have a positive influence on the following aspects: a) the perception of the body scheme; b) the productions of creative repertoires; c) the perception of social skills.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.