The article reflects on Aristotle’s Poetics, 4.1448 b4-19. It examines how the definition of man as a mimetic animal (b5-9) is underestimated in educational praxis, and then, according to Aristotle, points to mimesis as the core of the understanding/learning processes. Arguing a revaluation of mimesis as necessary to educational praxis, the article presents a project delivered through this principle in a multi-ethnic school context.
L’articolo rilegge Aristotele, Poetica, 4.1448 b4-19. Rileva dapprima come la definizione dell’uomo come animale mimesico (b5-8) sia sottovalutata nella prassi educativa; poi mette in evidenza la centralità della mimesis rilevata da Aristotele nel processo di apprendimento/comprensione, sostenendo la necessarietà di rivalutare la mimesis nella prassi educativa. L’articolo si conclude con la presentazione di un lavoro sperimentale realizzato in una scuola multietnica romana.
Scaramuzzo, G. (2013). Mimesis: dalla riflessione teoretica alla prassi educativa. STUDI SULLA FORMAZIONE, 1, 227-238.
Mimesis: dalla riflessione teoretica alla prassi educativa
SCARAMUZZO, Gilberto
2013-01-01
Abstract
The article reflects on Aristotle’s Poetics, 4.1448 b4-19. It examines how the definition of man as a mimetic animal (b5-9) is underestimated in educational praxis, and then, according to Aristotle, points to mimesis as the core of the understanding/learning processes. Arguing a revaluation of mimesis as necessary to educational praxis, the article presents a project delivered through this principle in a multi-ethnic school context.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.