The protagonists within a project must be able to “reinvent themselves” in a constantly changing society, taking a position of accountability and acceptance of change. The key word here is "competencies" whether they are acquired through formal, non-formal or informal learning methods. Learning, therefore, has become imperative in order to recognize the strategic importance of learning how to learn. This paper aims to illustrate – beginning with a reflection on learning theories, practical intelligence and human capacity - the first results of the European project CREA.M, regarding the construction of possible devices for the certification of non-formal and informal competencies.
La persona come protagonista all’interno di un progetto in una prospettiva di assunzione di responsabilità e di accettazione del cambiamento deve essere in grado di “reinventarsi” in una società in continuo mutamento. La parola chiave è “competenza” sia essa acquisita attraverso percorsi formali, non formali ed informali. L’apprendimento, dunque, é diventato un imperativo categorico tale da riconoscere l’importanza strategica dell’imparare ad imparare. Il presente lavoro intende illustrare – partendo da una riflessione in merito alle teorie dell’apprendimento riflessivo, dell’intelligenza pratica e delle capacità umane – i primi risultati del progetto europeo CREA.M. relativo alla costruzione di possibili dispositivi per la certificazione delle competenze informali e non formali.
Pignalberi, C. (2013). Apprendimento, Pratica e Competenze. Verso la costruzione di un nuovo kit di attributes per il soggetto. LLL, 21.
Apprendimento, Pratica e Competenze. Verso la costruzione di un nuovo kit di attributes per il soggetto
PIGNALBERI, CLAUDIO
2013-01-01
Abstract
The protagonists within a project must be able to “reinvent themselves” in a constantly changing society, taking a position of accountability and acceptance of change. The key word here is "competencies" whether they are acquired through formal, non-formal or informal learning methods. Learning, therefore, has become imperative in order to recognize the strategic importance of learning how to learn. This paper aims to illustrate – beginning with a reflection on learning theories, practical intelligence and human capacity - the first results of the European project CREA.M, regarding the construction of possible devices for the certification of non-formal and informal competencies.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.