Abstract This essay offers reflections on methodological issues and proposals of didactic paths through the author’s close dialoguing with two highly appreciated scholars of the relations between history and the cinema: the Italian Gianfranco Gori and the French Pierre Sorlin. Gianfranco Gori, in Italy, and Pierre Sorlin in Europe and North America, play an active role in promoting innovative experiences in training and research focused on the use of film as a fundamental historical source and effective didactic tool. Opening with the author’s reconstruction of the origins of Italian cinema, to demonstrate his assumption by a concrete sample, the dialogue with the two scholars deals with the evolving of cinema techniques and languages up to television and the Internet. By reflecting on methodological issues, the author highlights how a film is always a “double jump into the past” and cinema is not only a mirror of reality, but also a strong agent of socio-cultural changes and of collective identity construction. Keywords: Cinema, Collective identity, Cultural change, History, History teaching, Pierre Sorlin.

Riassunto Il saggio offre riflessioni su questioni di metodo e proposte di percorsi didattici attraverso un serrato dialogo dell’autore con due studiosi autorevoli e apprezzati del rapporto tra storia e cinema: l’italiano Gianfranco Gori e il francese Pierre Sorlin. Gianfranco Gori, In Italia, e Pierre Sorlin, in Europa e Nord America, svolgono un ruolo attivo nel promuovere esperienze innovative nella ricerca e nella formazione intorno al tema del film, sia documentario sia fiction, inteso come fonte storica ineludibile ed efficace strumento didattico. Dopo che in apertura del saggio sono ricostruite le origini del cinema italiano, per dimostrare con un concreto esempio questo assunto, il dialogo con i due studiosi investe anche l’evoluzione delle tecniche e dei linguaggi del cinema fino alla televisione e ad Internet. Riflettendo sulle questioni di metodo, è evidenziato come il film costituisca sempre un “doppio tuffo nel passato”. Il cinema è non solo uno specchio della realtà, ma anche un potente agente dei cambiamenti socio-culturali e della costruzione delle identità collettive. Parole chiave: Cinema, Identità collettive, Insegnamento della storia, Pierre Sorlin, Storia, Mutamento culturale.

Casula, C.F. (2010). La storia del cinema e la storia nel cinema. Dialogando con Gianfranco Gori e con Pierre Sorlin per riflessioni di metodo e proposte di percorsi didattici (History of the Cinema and History in the Cinema. Reflecting with Gianfranco Gori and Pierre Sorlin on Questions of Methods and Didactic Proposals). JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES(1), 113-125.

La storia del cinema e la storia nel cinema. Dialogando con Gianfranco Gori e con Pierre Sorlin per riflessioni di metodo e proposte di percorsi didattici (History of the Cinema and History in the Cinema. Reflecting with Gianfranco Gori and Pierre Sorlin on Questions of Methods and Didactic Proposals)

CASULA, Carlo Felice
2010-01-01

Abstract

Abstract This essay offers reflections on methodological issues and proposals of didactic paths through the author’s close dialoguing with two highly appreciated scholars of the relations between history and the cinema: the Italian Gianfranco Gori and the French Pierre Sorlin. Gianfranco Gori, in Italy, and Pierre Sorlin in Europe and North America, play an active role in promoting innovative experiences in training and research focused on the use of film as a fundamental historical source and effective didactic tool. Opening with the author’s reconstruction of the origins of Italian cinema, to demonstrate his assumption by a concrete sample, the dialogue with the two scholars deals with the evolving of cinema techniques and languages up to television and the Internet. By reflecting on methodological issues, the author highlights how a film is always a “double jump into the past” and cinema is not only a mirror of reality, but also a strong agent of socio-cultural changes and of collective identity construction. Keywords: Cinema, Collective identity, Cultural change, History, History teaching, Pierre Sorlin.
2010
Riassunto Il saggio offre riflessioni su questioni di metodo e proposte di percorsi didattici attraverso un serrato dialogo dell’autore con due studiosi autorevoli e apprezzati del rapporto tra storia e cinema: l’italiano Gianfranco Gori e il francese Pierre Sorlin. Gianfranco Gori, In Italia, e Pierre Sorlin, in Europa e Nord America, svolgono un ruolo attivo nel promuovere esperienze innovative nella ricerca e nella formazione intorno al tema del film, sia documentario sia fiction, inteso come fonte storica ineludibile ed efficace strumento didattico. Dopo che in apertura del saggio sono ricostruite le origini del cinema italiano, per dimostrare con un concreto esempio questo assunto, il dialogo con i due studiosi investe anche l’evoluzione delle tecniche e dei linguaggi del cinema fino alla televisione e ad Internet. Riflettendo sulle questioni di metodo, è evidenziato come il film costituisca sempre un “doppio tuffo nel passato”. Il cinema è non solo uno specchio della realtà, ma anche un potente agente dei cambiamenti socio-culturali e della costruzione delle identità collettive. Parole chiave: Cinema, Identità collettive, Insegnamento della storia, Pierre Sorlin, Storia, Mutamento culturale.
Casula, C.F. (2010). La storia del cinema e la storia nel cinema. Dialogando con Gianfranco Gori e con Pierre Sorlin per riflessioni di metodo e proposte di percorsi didattici (History of the Cinema and History in the Cinema. Reflecting with Gianfranco Gori and Pierre Sorlin on Questions of Methods and Didactic Proposals). JOURNAL OF EDUCATIONAL, CULTURAL AND PSYCHOLOGICAL STUDIES(1), 113-125.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/135096
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact