The essay discusses what lies behind one of the most famous Vietnam photos, taken by photographer Nick Ut in 1972. From the very beginning, the photo was diffused with pathemic effects. Beyond the meaning it has assumed, the picture is an inextricable tangle of time and space. In fact, the shot is the result of a deep network of cooperation and competition with other photographer and television crews. the consultation of contextual media productions reveals that the dramatic situation happens in a locations crowded with journalists and cameramen ad is a sequence of shots and videos of which is difficult to determine the precise succession.

Il saggio discute i temi che si intrecciano attorno ad una delle più famose fotografie della guerra del Vietnam, Napalm Girl, del fotografo sudvietnamita Nick Ut nel 1972. Fin dall'inizio la foto suscitò effetti patemici. Nella vicenda di questo scatto tempo e spazio si aggrovigliano in modo inestricabile. La foto in effetti è il frutto di una miscela di cooperazione e competizione con altri fotografi e operatori TV, e può essere compresa soltanto esaminando le contestuali produzioni di altri operatori presenti sul posto.

Menduni, E. (2015). Napalm Girl. FATA MORGANA, IX(25), 159-171.

Napalm Girl

MENDUNI, Enrico
2015-01-01

Abstract

The essay discusses what lies behind one of the most famous Vietnam photos, taken by photographer Nick Ut in 1972. From the very beginning, the photo was diffused with pathemic effects. Beyond the meaning it has assumed, the picture is an inextricable tangle of time and space. In fact, the shot is the result of a deep network of cooperation and competition with other photographer and television crews. the consultation of contextual media productions reveals that the dramatic situation happens in a locations crowded with journalists and cameramen ad is a sequence of shots and videos of which is difficult to determine the precise succession.
2015
Il saggio discute i temi che si intrecciano attorno ad una delle più famose fotografie della guerra del Vietnam, Napalm Girl, del fotografo sudvietnamita Nick Ut nel 1972. Fin dall'inizio la foto suscitò effetti patemici. Nella vicenda di questo scatto tempo e spazio si aggrovigliano in modo inestricabile. La foto in effetti è il frutto di una miscela di cooperazione e competizione con altri fotografi e operatori TV, e può essere compresa soltanto esaminando le contestuali produzioni di altri operatori presenti sul posto.
Menduni, E. (2015). Napalm Girl. FATA MORGANA, IX(25), 159-171.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/135440
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact