In this essay the main argument concerns the theoretical persistence and consistency of the personalism in the contemporary pedagogy. The distinction between the philosophical perspective of the pedagogy and the study of the relevance of the person considered as totality and unity is a challenge to overcome the vision of man as abstract ideal and also a suggestion to reconsider the weakness of dogmatism of values. The educative relation is the pivotal characteristic of the human process of development. To renew the pedagogical discourse it is necessary to open minds towards the fundamental research in which the person is alpha and omega of its life. The trascendental dimension of the existence includes the realization of the being in the tension to live the values in the daily life. We conclude with the proposal of a manifest of the pedagogy of person inspired by the thought of Giuseppe Flores d'Arcais and Mauro Laeng amongst the most recognized interpreters of the autonomy of the pedagogy based on its own principles. Mario Ferracuti has wisely realized this ideal with the founding of the scientific Journal "The Knot. Schools on the Net" and its continuation in "The Knot. For a pedagogy of person". We are glad to be part of that great community.

In questo saggio l’argomento principale riguarda la persistenza e la consistenza teorica del personalismo nella pedagogia contemporanea. La distinzione tra la prospettiva filosofica della pedagogia e lo studio della rilevanza della persona intesa come totalità e unità è una sfida al superamento della visione dell’uomo quale ideale astratto e anche un invito a riconsiderare la debolezza del dogmatismo dei valori. La relazione educativa è una caratteristica centrale nel processo umano di sviluppo. Per rinnovare il discorso pedagogico è necessario aprire le menti verso quella ricerca fondamentale nella quale la persona è l’alfa e l’omega della sua vita. La dimensione trascendentale dell’esistenza include la realizzazione dell’essere nella tensione a vivere i valori nella quotidianità dell’esistenza. Concludiamo con la proposta di un manifesto della pedagogia della persona ispirata al pensiero di Flores d’Arcais e di Mauro Laeng, che sono stati tra i maggiori riconosciuti interpreti della autonomia della pedagogia fondata su propri principi. Mario Ferracuti ha magistralmente realizzato questo ideale con la fondazione del periodico scientifico “Il Nodo. Scuole in rete” e con la sua continuazione in “Il Nodo. Per una pedagogia della persona”. Siamo lieti di far parte di questa grande comunità.

Chistolini, S. (2014). La pedagogia della persona oltre il personalismo. IL NODO, XVIII(44), 55-70.

La pedagogia della persona oltre il personalismo

CHISTOLINI, Sandra
2014-01-01

Abstract

In this essay the main argument concerns the theoretical persistence and consistency of the personalism in the contemporary pedagogy. The distinction between the philosophical perspective of the pedagogy and the study of the relevance of the person considered as totality and unity is a challenge to overcome the vision of man as abstract ideal and also a suggestion to reconsider the weakness of dogmatism of values. The educative relation is the pivotal characteristic of the human process of development. To renew the pedagogical discourse it is necessary to open minds towards the fundamental research in which the person is alpha and omega of its life. The trascendental dimension of the existence includes the realization of the being in the tension to live the values in the daily life. We conclude with the proposal of a manifest of the pedagogy of person inspired by the thought of Giuseppe Flores d'Arcais and Mauro Laeng amongst the most recognized interpreters of the autonomy of the pedagogy based on its own principles. Mario Ferracuti has wisely realized this ideal with the founding of the scientific Journal "The Knot. Schools on the Net" and its continuation in "The Knot. For a pedagogy of person". We are glad to be part of that great community.
2014
In questo saggio l’argomento principale riguarda la persistenza e la consistenza teorica del personalismo nella pedagogia contemporanea. La distinzione tra la prospettiva filosofica della pedagogia e lo studio della rilevanza della persona intesa come totalità e unità è una sfida al superamento della visione dell’uomo quale ideale astratto e anche un invito a riconsiderare la debolezza del dogmatismo dei valori. La relazione educativa è una caratteristica centrale nel processo umano di sviluppo. Per rinnovare il discorso pedagogico è necessario aprire le menti verso quella ricerca fondamentale nella quale la persona è l’alfa e l’omega della sua vita. La dimensione trascendentale dell’esistenza include la realizzazione dell’essere nella tensione a vivere i valori nella quotidianità dell’esistenza. Concludiamo con la proposta di un manifesto della pedagogia della persona ispirata al pensiero di Flores d’Arcais e di Mauro Laeng, che sono stati tra i maggiori riconosciuti interpreti della autonomia della pedagogia fondata su propri principi. Mario Ferracuti ha magistralmente realizzato questo ideale con la fondazione del periodico scientifico “Il Nodo. Scuole in rete” e con la sua continuazione in “Il Nodo. Per una pedagogia della persona”. Siamo lieti di far parte di questa grande comunità.
Chistolini, S. (2014). La pedagogia della persona oltre il personalismo. IL NODO, XVIII(44), 55-70.
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