In questo articolo gli autori presentano i risultati di uno studio pilota finalizzato a rilevare le opinioni dei genitori dei bambini con autismo in merito al processo di integrazione scolastica dei figli, analizzando il loro grado di coinvolgimento nei vari momenti di costruzione del percorso d’integrazione. Sono poi approfondite le loro considerazioni circa la qualità e il grado d’integrazione scolastica raggiunti dal figlio. Per offrire un quadro più completo dell’argomento sono stati intervistati anche i genitori dei compagni di classe degli alunni con autismo, con l’obiettivo di far emergere il loro grado di conoscenza della sindrome autistica e le loro posizioni in merito all’influenza che il bambino con autismo può avere sulla vita di classe. Allo scopo sono stati appositamente costruiti due questionari: il QuISAA-1 rivolto ai genitori dei bambini con autismo e il QuISAA-2 destinato ai genitori dei compagni di classe di alunni autistici. I risultati ottenuti mostrano il quadro di un’istituzione, quella scolastica, che non riesce ancora a sfruttare i mezzi a sua disposizione per creare quella rete di risorse che permettano di realizzare un’integrazione di qualità su vasta scala.
The authors present the results of a pilot survey of the opinions of autistic children’s parents about their children’s integration in school and of how and at what degree they participate in the setting up of the integration process. Then the authors focus on what the parents think of the quality and the degree of participation reached by their sons in the school iter. Parents of autistic students' classmates have been interviewed as well, in order to find out what they know about Autism and what they think about how children with autism may influence other children’s school activities. In order to carry out the survey, two questionnaires were specially formulated and circulated: the QuISAA- 1, for autistic children’s parents, and the QuISAA-2 for parents of autistic children’s classmates. The results of this binary investigation prove that the school is an institution not entirely able of using its financial and human resources to improve the quality of integration
Ciardi, S., Bocci, F., Favorini, A.M. (2009). Cosa pensano i genitori di bambini autistici dell’integrazione scolastica dei loro figli. E i genitori dei compagni?. PSICHIATRIA DELL'INFANZIA E DELL'ADOLESCENZA, 2, 291-303.
Cosa pensano i genitori di bambini autistici dell’integrazione scolastica dei loro figli. E i genitori dei compagni?
BOCCI, FABIO;FAVORINI, Anna Maria
2009-01-01
Abstract
The authors present the results of a pilot survey of the opinions of autistic children’s parents about their children’s integration in school and of how and at what degree they participate in the setting up of the integration process. Then the authors focus on what the parents think of the quality and the degree of participation reached by their sons in the school iter. Parents of autistic students' classmates have been interviewed as well, in order to find out what they know about Autism and what they think about how children with autism may influence other children’s school activities. In order to carry out the survey, two questionnaires were specially formulated and circulated: the QuISAA- 1, for autistic children’s parents, and the QuISAA-2 for parents of autistic children’s classmates. The results of this binary investigation prove that the school is an institution not entirely able of using its financial and human resources to improve the quality of integrationI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.