The last fifty years has been characterized by a large debate on the figure of the teacher, based on different perspectives: from one side has been underlined the relevance of personal qualities; from the other stressed the major role of the professional competences. Starting from the evidence that the italian situation locked of homogenous formative curricola, the Author hypothizes that this have lead, as a consequence, the extraevaluation of the personal qualities despite to professional competences. Starting from the results of a relevant research of the Sixtees that suggested this hypothesis, the Author have applied a modified version of that in a more modern and time-related way. The results seems to confirm the validity of the hypothesis. Moreover, the Author hypothizes that the realization of a educational workshop on movies about teaching, for prospective teachers, modified their expectations about the professional choice and leeds to the professional competences.
Il dibattito pedagogico sulla figura dell’insegnante è stato caratterizzato negli ultimi cinquant’anni da posizioni che hanno privilegiato ora le qualità personali ora le competenze professionali, incidendo anche sulla formazione dei futuri docenti. L’autore suggerisce che la lunga assenza di un percorso formativo omogeneo sul piano nazionale abbia determinato il prevalere e lo stabilizzarsi di convinzioni orientate soprattutto verso le qualità personali. Con questo lavoro si è cercato di verificare questa ipotesi, attuando nuovamente una indagine già condotta negli anni Sessanta. Inoltre, si è cercato di verificare se l’esplicitazione delle convinzioni e delle aspettative che i futuri docenti hanno circa la professione scelta, posta in atto mediante la realizzazione di un laboratorio incentrato sulle rappresentazioni cinematografiche degli insegnanti, modifichi tale sistema di valori orientando le scelte verso le competenze professionali.
Bocci, F. (2001). Bocci F., Personalità e professionalità nella formazione degli insegnanti. Contributo di ricerca per un nuovo dibattito, in «Psichiatria dell’infanzia e dell’adolescenza», 3, 2001,. PSICHIATRIA DELL'INFANZIA E DELL'ADOLESCENZA, 3, 377-388.
Bocci F., Personalità e professionalità nella formazione degli insegnanti. Contributo di ricerca per un nuovo dibattito, in «Psichiatria dell’infanzia e dell’adolescenza», 3, 2001,
BOCCI, FABIO
2001-01-01
Abstract
The last fifty years has been characterized by a large debate on the figure of the teacher, based on different perspectives: from one side has been underlined the relevance of personal qualities; from the other stressed the major role of the professional competences. Starting from the evidence that the italian situation locked of homogenous formative curricola, the Author hypothizes that this have lead, as a consequence, the extraevaluation of the personal qualities despite to professional competences. Starting from the results of a relevant research of the Sixtees that suggested this hypothesis, the Author have applied a modified version of that in a more modern and time-related way. The results seems to confirm the validity of the hypothesis. Moreover, the Author hypothizes that the realization of a educational workshop on movies about teaching, for prospective teachers, modified their expectations about the professional choice and leeds to the professional competences.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.