Distance learning in Italy is currently widespread both in terms of course numbers and participants. From the end of the 1980s the Laboratorio di Pedagogia sperimentale of Roma Tre University offered ongoing distance learning courses and online Masters courses for teachers and individuals engaged in cultural activities. This article considers this twenty-year experience setting out courses features, their evolution over the years, the different types of student and the introduction of new technology on interactive teaching. It will also aim at demonstrating the most recent lines of research on adaptive learning.
L’istruzione a distanza in Italia vive un momento di grande diffusione, sia per il numero di corsi promossi dalle università e da enti privati per la formazione, sia in termini di studenti iscritti. Il Laboratorio di Pedagogia sperimentale dell’Università degli Studi Roma Tre ha offerto, a partire dalla fine degli anni ottanta, corsi di perfezionamento a distanza e poi master con didattica on line rivolti ad insegnanti e operatori culturali in genere. Di questa esperienza ormai ventennale si tratterà nel presente articolo, delineando le caratteristiche salienti dei corsi, la loro evoluzione durante gli anni, la diversificazione delle tipologie di iscritti e l’introduzione delle nuove tecnologie nell’interazione didattica. Si cercherà inoltre di evidenziare le più recenti linee di ricerca seguite in relazione alle istanze di individualizzazione dei percorsi di istruzione.
Agrusti, G. (2007). L’istruzione a distanza post lauream. Un'esperienza italiana. CADMO, XV(1), 57-91.
L’istruzione a distanza post lauream. Un'esperienza italiana
AGRUSTI, GABRIELLA
2007-01-01
Abstract
Distance learning in Italy is currently widespread both in terms of course numbers and participants. From the end of the 1980s the Laboratorio di Pedagogia sperimentale of Roma Tre University offered ongoing distance learning courses and online Masters courses for teachers and individuals engaged in cultural activities. This article considers this twenty-year experience setting out courses features, their evolution over the years, the different types of student and the introduction of new technology on interactive teaching. It will also aim at demonstrating the most recent lines of research on adaptive learning.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.