Original typological models and special liturgical requirements, related to the new orientation of the contemplative Discalced Carmelites, determined the birth of meticulous architectural standards and, therefore, an autonomous and original architectural production in the religious context of post-Tridentine Europe. The conventual prototypes developed in the early period of the order were quickly updated in the early 17th century under the influence of various factors: the spatial evolution of Baroque churches, contemporary figurative suggestions, symbolic susinctness, and objects of persuasion. In many buildings, unusual features began to appear in the 17th and 18th centuries, such as central planes, stage design machinery for the altars, and symbolic references. There are two emblematic examples of these features: the great seaport of Ancona with its round church, subject to Adriatic and Venetian influences, and the structure of the Hermitage of the Desert Sanctuary of Monte Virginio, with its numerous semantic references to Jerusalemite or proto-Christian archetypes.

Originali modelli tipologici e particolari esigenze liturgiche collegate all’orientamento neo-contemplativo dei Carmelitani Scalzi determinano la genesi di una rigorosa normativa edilizia e di una conseguente produzione architettonica autonoma e originale nel contesto religioso europeo post-tridentino. I severi prototipi conventuali, messi a punto nella stagione iniziale dell’Ordine, vengono tuttavia precocemente aggiornati dall’inizio del Seicento, sotto l’influenza dell’evoluzione spaziale della chiesa barocca, di coeve suggestioni figurative, di esigenze simboliche e finalità persuasive. In numerosi cantieri del ‘600 e ‘700 compaiono elementi inediti, come piante centralizzanti, macchine d’altare scenografiche, riferimenti simbolici. Emblematici, il lungo cantiere di Ancona, dalla chiesa circolare soggetta a influenze adriatiche e veneziane, e l’articolazione eremitica del Santo Deserto di Montevirginio, con plurimi rimandi semantici ad archetipi gerosolimitani e protocristiani.

Sturm, S. (2011). Liturgia e architettura nel Carmelo riformato. Archetipi, miti, modelli. REVUE D'HISTOIRE ECCLÉSIASTIQUE, 106(1), 61-96 [10.1484/J.RHE.1.102205].

Liturgia e architettura nel Carmelo riformato. Archetipi, miti, modelli

STURM, SAVERIO
2011-01-01

Abstract

Original typological models and special liturgical requirements, related to the new orientation of the contemplative Discalced Carmelites, determined the birth of meticulous architectural standards and, therefore, an autonomous and original architectural production in the religious context of post-Tridentine Europe. The conventual prototypes developed in the early period of the order were quickly updated in the early 17th century under the influence of various factors: the spatial evolution of Baroque churches, contemporary figurative suggestions, symbolic susinctness, and objects of persuasion. In many buildings, unusual features began to appear in the 17th and 18th centuries, such as central planes, stage design machinery for the altars, and symbolic references. There are two emblematic examples of these features: the great seaport of Ancona with its round church, subject to Adriatic and Venetian influences, and the structure of the Hermitage of the Desert Sanctuary of Monte Virginio, with its numerous semantic references to Jerusalemite or proto-Christian archetypes.
2011
Originali modelli tipologici e particolari esigenze liturgiche collegate all’orientamento neo-contemplativo dei Carmelitani Scalzi determinano la genesi di una rigorosa normativa edilizia e di una conseguente produzione architettonica autonoma e originale nel contesto religioso europeo post-tridentino. I severi prototipi conventuali, messi a punto nella stagione iniziale dell’Ordine, vengono tuttavia precocemente aggiornati dall’inizio del Seicento, sotto l’influenza dell’evoluzione spaziale della chiesa barocca, di coeve suggestioni figurative, di esigenze simboliche e finalità persuasive. In numerosi cantieri del ‘600 e ‘700 compaiono elementi inediti, come piante centralizzanti, macchine d’altare scenografiche, riferimenti simbolici. Emblematici, il lungo cantiere di Ancona, dalla chiesa circolare soggetta a influenze adriatiche e veneziane, e l’articolazione eremitica del Santo Deserto di Montevirginio, con plurimi rimandi semantici ad archetipi gerosolimitani e protocristiani.
Des modèles typologiques originaux et des exigences liturgiques particulières, liés à la nouvelle orientation contemplative des carmes déchaux déterminent la naissance d'une norme architecturale rigoureuse et, par consequent, d'une production architectonique autonome et originale, dans le contexte religieux européen post-tridentin. Les prototypes conventuels élaborés dans la période initiale de I'ordre sont rapidement mis à jour au début du 17e s., sous l'influence de divers facteurs: évolution spatiale de I'eglise baroque, suggestions figuratives contemporaines, exigences symboliques, objectifs de convaincre. Dans de nombreux chantiersd es 17 e et 18 e s. apparaissentd es éléments inédits, comme des plans centraux, des machines scénographiques pour les autels, des reférents symboliques.Deux lieux sont emblématiques de ces processus: le long chantier d'Ancòne, avec son eglise circulaire, sujette à des influences adriatiques et vénitiennes, et la structure érémitique du Saint Désert de Montevirginio, avec de très nombreux renvois sémantiques à des archétypes hiérosolymitains ou protochrétiens.
Eigene typologische Modelle und spezifische liturgische Erfordernisse, verbunden mit der neuen kontemplativen Ausrichtung der unbeschuhten Karmeliten, bewirkten im religiösen Kontext des post-tridentischen Europas die Entstehung einer strengen architektonischen Norm, und folglich einer selbständigen und originellen architektonischen Produktion. Die konventionellen Prototypen der Anfangsperiode des Ordens wurden sejt Beginn des 17. Jahrhunderts unter dem Einfluss verschiedener Faktoren u.a. der räumlichen Entwicklung barocker Kirchen, zeitgenössischer figurativer Anklänge, symbolischer Erfordernisse und Überzeugungsobjektiven zügig aktualisiert. Auf zahlreichen Baustellen des 17. und 18. Jahrhunderts erschienen neuartige Elemente wie Zentralbauten, perspektivische Werke für Altäre und symbolische Referenzen. Zwei Orte sind Wahrzeichen dieses Prozesses: die langdauernde Baustelle von Ancona, mit ihrer Rundkirche mit adriatischen und venetianischen Einflüssen und die Einsiedelei von Montevirginio, mit unzähligen begrifflichen Verweisungen auf jerusalemer und protochristliche Archetypen.
Sturm, S. (2011). Liturgia e architettura nel Carmelo riformato. Archetipi, miti, modelli. REVUE D'HISTOIRE ECCLÉSIASTIQUE, 106(1), 61-96 [10.1484/J.RHE.1.102205].
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