L'analfabetismo è una presenza concreta nella nostra società e una reale minaccia per la democrazia. La ricerca educativa è quindi destinata a studiare i mezzi adeguati di contrasto, al fine di consentire una acquisizione profonda dei processi di decodifica del testo verbale. Un progetto di ricerca, svolto presso Università di Roma Tre e rivolto a studenti del primo anno di università, considera lettura dell'immagine in un modo che sia parallela alla lettura del testo verbale, con lo scopo di costruire un quadro comune sulla metacomprensione. È quindi stata effettuata una ricerca quasi-sperimentale, con metodo comparativo (pre-test / post-test, sperimentale e gruppo di controllo), al fine di verificare l'ipotesi che l'introduzione di un metodo di comprensione dell’immagine possa migliorare la capacità di lettura degli studenti. L'articolo presenta le basi teoriche per l'esperimento, gli strumenti e i metodi utilizzati, proponendo un quadro generale per l’insegnamento alla comprensione dei testi delle immagini.
Illiteracy is a concrete presence in our society and a real threat for democracy. Educational research is consequently bound to study appropriate means of contrast, in order to allow a deep acquisition of the processes for verbal text decoding. A research project, carried out at Roma Tre University and addressed to first year university students, considers image reading in a way that is parallel to verbal text reading, with the purpose of building a common metacomprehension framework. A quasi-experimental research was carried out, following the causal-comparative method (pre-test/ post-test, experimental and comparison group), in order to verify the hypothesis that the introduction of an image comprehension method improves students' reading ability. The article presents the theoretical background for the experiment, and details instruments and methods used, offering a proposal to envisage a common assessment and teaching framework in understanding texts and images.
Nardi, E. (2010). Testo verbale e testo iconico. Verso una meta comprensione. CADMO, XVIII, 2, 7-37 [10.3280/CAD2010-002003].
Testo verbale e testo iconico. Verso una meta comprensione
NARDI, Emma
2010-01-01
Abstract
Illiteracy is a concrete presence in our society and a real threat for democracy. Educational research is consequently bound to study appropriate means of contrast, in order to allow a deep acquisition of the processes for verbal text decoding. A research project, carried out at Roma Tre University and addressed to first year university students, considers image reading in a way that is parallel to verbal text reading, with the purpose of building a common metacomprehension framework. A quasi-experimental research was carried out, following the causal-comparative method (pre-test/ post-test, experimental and comparison group), in order to verify the hypothesis that the introduction of an image comprehension method improves students' reading ability. The article presents the theoretical background for the experiment, and details instruments and methods used, offering a proposal to envisage a common assessment and teaching framework in understanding texts and images.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.