Over the past two decades nonprofits organizations have been urged to become more business-like in order to survive and grow, and to depart from the single-minded pursuit of their missions. This paper explores investment decisions of nonprofits under current US tax law, and specifically considers the major effects of choices made by nonprofit organizations to engage in commercial activities. From the empirical investigation conducted using data from form 990 tax return filed in 1996 by a total of 12474 nonprofit charitable orga- nizations emerges that nonprofits prefer not to engage in unrelated business activities, but do so if they feel pressing needs for addi- tional sources of finance.

Negli ultimi vent’anni la necessità di reperire risorse ha in- dotto le nonprofit a confrontarsi nel mercato secondo logiche con- correnziali. Il presente lavoro intende analizzare gli incentivi of- ferti dalle diverse opportunità di investimento per studiare gli ef- fetti che questi hanno ai fini del perseguimento dell’utilità sociale. L’analisi empirica è volta ad analizzare i fattori che inducono le nonprofit ad investire in attività non direttamente legate agli obi- ettivi dell’organizzazione, con il solo fine quindi di generare un profitto, e le relative conseguenze. Il database utilizzato include un campione di 12474 nonprofit americane che hanno dichiarato nel 1996 un reddito derivante da attività commerciali non legate alla finalità primaria dell’organizzazione. Dall’indagine empirica emerge che per le organizzazioni nonprofit, il profitto generato in attività commerciali non è un fine ma un mezzo per raggiungere le finalità istituzionali dell’organizzazione.

Auteri, M. (2005). Nonprofits Investment Decisions under the Current US Tax Law: Are Nonprofits Departing from Their Mission?. RIVISTA DI POLITICA ECONOMICA, 5/6(95), 67-101.

Nonprofits Investment Decisions under the Current US Tax Law: Are Nonprofits Departing from Their Mission?

AUTERI, MONICA
2005-01-01

Abstract

Negli ultimi vent’anni la necessità di reperire risorse ha in- dotto le nonprofit a confrontarsi nel mercato secondo logiche con- correnziali. Il presente lavoro intende analizzare gli incentivi of- ferti dalle diverse opportunità di investimento per studiare gli ef- fetti che questi hanno ai fini del perseguimento dell’utilità sociale. L’analisi empirica è volta ad analizzare i fattori che inducono le nonprofit ad investire in attività non direttamente legate agli obi- ettivi dell’organizzazione, con il solo fine quindi di generare un profitto, e le relative conseguenze. Il database utilizzato include un campione di 12474 nonprofit americane che hanno dichiarato nel 1996 un reddito derivante da attività commerciali non legate alla finalità primaria dell’organizzazione. Dall’indagine empirica emerge che per le organizzazioni nonprofit, il profitto generato in attività commerciali non è un fine ma un mezzo per raggiungere le finalità istituzionali dell’organizzazione.
Over the past two decades nonprofits organizations have been urged to become more business-like in order to survive and grow, and to depart from the single-minded pursuit of their missions. This paper explores investment decisions of nonprofits under current US tax law, and specifically considers the major effects of choices made by nonprofit organizations to engage in commercial activities. From the empirical investigation conducted using data from form 990 tax return filed in 1996 by a total of 12474 nonprofit charitable orga- nizations emerges that nonprofits prefer not to engage in unrelated business activities, but do so if they feel pressing needs for addi- tional sources of finance.
Auteri, M. (2005). Nonprofits Investment Decisions under the Current US Tax Law: Are Nonprofits Departing from Their Mission?. RIVISTA DI POLITICA ECONOMICA, 5/6(95), 67-101.
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