This essay invites rediscovery of Giuseppe Tartini's last music-theory work, La Scienza platonica fondata nel cerchio. Written between 1767 and 1770, it forms Tartini's veritable cultural testament, yet for some reason it has been largely overlooked. Among its most interesting features, its long, haunting autobiographical excerpts, the composer's explicit statements on his own musical conception, and a deep rethinking of what he himself had written in his Trattato di Musica secondo la vera scienza dell'Armonia (1754) are to be noticed. However, what really sets La Scienza platonica apart from the rest of Tartini's output as a theorist is its being grounded in a philosophical approach. The book is cast in a Pythagorean-Neoplatonic frame, further updated to accommodate Tartini's original views on aesthetics and acoustics. It runs through a variety of subjects, and explores such issues as Oneness vs. Multiplicity, or Finite vs. Infinite, only to introduce a tight accusation to the Enlightenment and its science, or to Nominalism and its definition of aritmetico numero comune. In short, no justice can be done to Tartini as a creator and a thinker, without fully understanding his Scienza platonica.
l saggio rivolge un invito alla lettura dell'ultimo lavoro teorico di Giuseppe Tartini: la Scienza platonica fondata nel cerchio. Vero e proprio testamento spirituale del musicista, questo scritto (redatto tra il 1767 e il 1770) è stato inspiegabilmente trascurato dagli studiosi. Fra i motivi per occuparsene, si segnalano gli ampi e suggestivi squarci autobiografici, le esplicite dichiarazioni di poetica e la meditata riproposizione di quanto Tartini stesso aveva già esposto nel Trattato di Musica secondo la vera scienza dell'Armonia (1754). Ciò che tuttavia distingue la Scienza platonica dal resto della trattatistica tartiniana è il suo impianto prettamente filosofico. Essa svolge infatti, entro una cornice pitagorico-neoplatonica aggiornata secondo le peculiari convinzioni estetiche e fisico-acustiche dell'Autore, un riflessione multiforme la quale, dopo essersi magari soffermata sul rapporto tra l'Uno e i Molti, o tra il Finito e l'Infinito, sfocia in una serrata polemica contro la scienza dell'Illuminismo o la concezione nominalistica dell'aritmetico numero comune. Senza un'attenta lettura della Scienza platonica risulta insomma davvero impossibile rendere giustizia a Tartini sia come artista sia come intellettuale.
Guanti, G. (2005). Chi ha paura della Scienza platonica fondata nel cerchio di Tartini?. RIVISTA ITALIANA DI MUSICOLOGIA, XXXVIII (2003 n.1), 41-73.
Chi ha paura della Scienza platonica fondata nel cerchio di Tartini?
GUANTI, GIOVANNI
2005-01-01
Abstract
This essay invites rediscovery of Giuseppe Tartini's last music-theory work, La Scienza platonica fondata nel cerchio. Written between 1767 and 1770, it forms Tartini's veritable cultural testament, yet for some reason it has been largely overlooked. Among its most interesting features, its long, haunting autobiographical excerpts, the composer's explicit statements on his own musical conception, and a deep rethinking of what he himself had written in his Trattato di Musica secondo la vera scienza dell'Armonia (1754) are to be noticed. However, what really sets La Scienza platonica apart from the rest of Tartini's output as a theorist is its being grounded in a philosophical approach. The book is cast in a Pythagorean-Neoplatonic frame, further updated to accommodate Tartini's original views on aesthetics and acoustics. It runs through a variety of subjects, and explores such issues as Oneness vs. Multiplicity, or Finite vs. Infinite, only to introduce a tight accusation to the Enlightenment and its science, or to Nominalism and its definition of aritmetico numero comune. In short, no justice can be done to Tartini as a creator and a thinker, without fully understanding his Scienza platonica.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.