This contribution investigates evidence the processes of editing, conservation, circulation, and, lastly, cancellation and substitution of Christian martyrological texts. After an initial hint at Alexandrian precedents, the study turns to the trial genre of the paleo-Christian era. The critical census of acts judged to be “sincere” (with descriptions of their characteristics) carried out between the 17th and 20th centuries and the querelle concerning the editing and dismissal of trial evidence in ancient and late antique archives are discussed. The work of Cesare Baronio offers the starting-point for research into the state of the official archives in the early centuries of Christianity, on the potestas describendi acta, and on the possibilities of informal registration of these trials and the circulation of copies of testimony in ecclesiastical circles. The contribution concludes with a brief analysis of the 17th century dispute over the “authenticity” and “genuinity” of the Acta martyrum, connected to the ideological dispute over the doctrine of martyrdom (and its literature) as elaborated by Protestants (Matthias Flacius Illyricus) and Catholics (Baronio).

Il contributo indaga le testimonianze sui meccanismi di redazione, conservazione, circolazione e infine di obliterazione e sostituzione dei testi martirologici cristiani. Dopo un cenno ai precedenti alessandrini, l’indagine si rivolge al genere processuale di età paleocristiana. Si evocano il censimento critico – compiuto tra Seicento e Novecento – degli atti giudicati “sinceri” (di cui vengono esemplificate le caratteristiche) e la querelle sulla redazione e sull’archiviazione dei resoconti processuali in età antica e tardoantica. La testimonianza di Cesare Baronio offre lo spunto per una ricerca sullo stato degli archivi ufficiali nei primi secoli cristiani, sulla potestas describendi acta, sulla possibile registrazione informale dei processi e sulla circolazione di copie di questi verbali in ambiente ecclesiastico. Chiude il contributo una breve analisi della disputa seicentesca sulla «autenticità» e «genuinità» degli Acta martyrum, legata alla disputa ideologica sulla dottrina del martirio (e sulla sua letteratura) elaborata sia da parte protestante (Mattia Flacio Illirico) sia da parte cattolica (Baronio).

Ronchey, S. (2000). Les procès-verbaux des martyres chrétiens dans les Acta Martyrum et leur fortune. MÉLANGES DE L'ÉCOLE FRANÇAISE DE ROME. ANTIQUITÉ, 112(II), 723-752.

Les procès-verbaux des martyres chrétiens dans les Acta Martyrum et leur fortune

RONCHEY, SILVIA
2000-01-01

Abstract

This contribution investigates evidence the processes of editing, conservation, circulation, and, lastly, cancellation and substitution of Christian martyrological texts. After an initial hint at Alexandrian precedents, the study turns to the trial genre of the paleo-Christian era. The critical census of acts judged to be “sincere” (with descriptions of their characteristics) carried out between the 17th and 20th centuries and the querelle concerning the editing and dismissal of trial evidence in ancient and late antique archives are discussed. The work of Cesare Baronio offers the starting-point for research into the state of the official archives in the early centuries of Christianity, on the potestas describendi acta, and on the possibilities of informal registration of these trials and the circulation of copies of testimony in ecclesiastical circles. The contribution concludes with a brief analysis of the 17th century dispute over the “authenticity” and “genuinity” of the Acta martyrum, connected to the ideological dispute over the doctrine of martyrdom (and its literature) as elaborated by Protestants (Matthias Flacius Illyricus) and Catholics (Baronio).
2000
Il contributo indaga le testimonianze sui meccanismi di redazione, conservazione, circolazione e infine di obliterazione e sostituzione dei testi martirologici cristiani. Dopo un cenno ai precedenti alessandrini, l’indagine si rivolge al genere processuale di età paleocristiana. Si evocano il censimento critico – compiuto tra Seicento e Novecento – degli atti giudicati “sinceri” (di cui vengono esemplificate le caratteristiche) e la querelle sulla redazione e sull’archiviazione dei resoconti processuali in età antica e tardoantica. La testimonianza di Cesare Baronio offre lo spunto per una ricerca sullo stato degli archivi ufficiali nei primi secoli cristiani, sulla potestas describendi acta, sulla possibile registrazione informale dei processi e sulla circolazione di copie di questi verbali in ambiente ecclesiastico. Chiude il contributo una breve analisi della disputa seicentesca sulla «autenticità» e «genuinità» degli Acta martyrum, legata alla disputa ideologica sulla dottrina del martirio (e sulla sua letteratura) elaborata sia da parte protestante (Mattia Flacio Illirico) sia da parte cattolica (Baronio).
Cet essai examine les témoignages sur les mécanismes de composition, de conservation, de circulation et enfin d'oblitération et de substitution des textes martyrologiques chrétiens. Après avoir exposé les antécédents alexandrins, l’enquête aborde les procès de l’âge paléochrétienne. L’auteur considère le recensement critique – entre le XVIIème et le XXème siècle – des actes réputés “sincères” et la querelle sur la rédaction et sur l'archivation des comptes rendus des procès dans l’antiquité et l’antiquité tardive. Le témoignage de César Baronius marque le début d’une recherche sur l’état des archives des premiers siècles chrétiens, sur la potestas describendi acta, sur la possibilité d’un enregistrement informel des procès et d’ici de la circulation de copies des procès verbaux dans le milieu eccléstiastique. On conclut par une concise analyse de la querelle du XVIIème siècle sur l’“authenticité” et la “genuinité” des Acta martyrum, liée à la querelle idéologique sur la doctrine du martyre (et sa littérature) élaborée par les protestants (Matthias Flacius Illyricus ) autant que par les catholiques (Baronius).
Ronchey, S. (2000). Les procès-verbaux des martyres chrétiens dans les Acta Martyrum et leur fortune. MÉLANGES DE L'ÉCOLE FRANÇAISE DE ROME. ANTIQUITÉ, 112(II), 723-752.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/159453
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