The contribution illustrates the results of a study aimed at evaluate the performance of a convenience sample of Tuscan museums. The adopted model of analysis attempts to catch both the qualitative and the quantitative dimension of museum activities. The evaluation model includes two different perspectives. External perspective: aimed at investigatig how visitors evaluate the museums. The survey provided the submission of structured questionnaires to measure the satisfaction relative to different components of the museums' offering as well as to understand visitors behavior within the investigated organizations.
Il contributo illustra i risultati di uno studio finalizzato a valutare le performance di un campione di musei etruschi toscani. Il modello di analisi utilizzato è elaborato allo scopo di cogliere sia la dimensione qualitativa, sia quantitativa delle attività poste in essere. Il modello include due prospettive differenti. prospettiva esterna: finalizzata alla valutazione del museo da parte dei visitatori. L’indagine ha previsto la distribuzione di questionari, in parte autocompilati ed in parte somministrati da un rilevatore, allo scopo di misurare il grado di soddisfazione dei visitatori relativamente alle differenti componenti dell’offerta dei musei e di studiare il loro comportamento d’acquisto all’interno delle strutture.
Nosi, C. (2007). L’analisi della domanda: una lettura della customer satisfaction in un campione di musei archeologici. In ZANNI L (a cura di), La gestione del patrimonio archeologico tra passato e futuro: la valutazione del "Progetto Etruschi" (pp. 177-230). FIRENZE : Irpet.
L’analisi della domanda: una lettura della customer satisfaction in un campione di musei archeologici
NOSI, COSTANZA
2007-01-01
Abstract
The contribution illustrates the results of a study aimed at evaluate the performance of a convenience sample of Tuscan museums. The adopted model of analysis attempts to catch both the qualitative and the quantitative dimension of museum activities. The evaluation model includes two different perspectives. External perspective: aimed at investigatig how visitors evaluate the museums. The survey provided the submission of structured questionnaires to measure the satisfaction relative to different components of the museums' offering as well as to understand visitors behavior within the investigated organizations.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.