This short essay summarizes the legacies from Antiquity in the culture of the artists and architects during the Middle Ages. Both biblical and classical sources inspired some cosmological figures which sometimes anticipated the Renaissance imagery, symbolizing the cosmic harmony between the human figure (ennobled by the Incarnation of Jesus Christ) and the Universe. The original prohibition of images from the Old Testament was soon followed by the 'conversion' of the imperial iconography for the Christian iconography. The paper highlights specially the association of Early Medieval ecclesiastical building with the symbolic images of the Cosmos, and also the revival of the central plan of tholoi and mausoleums for the baptisteries, and shrine of martyrs. The consecration of the Pantheon in Rome as a church dedicated to the Virgin Mary, Queen of Martyrs, associated the dome – symbol of heaven – to the Paradise of the Church Triumphant, in the place of the apotheosis of Romulus.

Il contributo sintetizza le eredità del mondo antico – bibliche e classiche – presenti nella cultura degli artisti e architetti medievali, che talvolta anticiparono i concetti di armonia cosmica dell’uomo poi rielaborati nel Rinascimento. Iniziando dalla ‘conversione’ dell’iconografia imperiale nella cultura cristiana, in origine ricettiva del divieto veterotestamentario alle immagini, il saggio evidenzia l’associazione dell’edificio ecclesiastico altomedievale con l’immagine del mondo o la ripresa della pianta centrale in relazione ai battisteri, ai mausolei-martyria o alla consacrazione del Pantheon a Maria Regina dei Martiri, che associò il richiamo alla volta del cielo al Paradiso della Chiesa Trionfante, sul luogo dell’apoteosi di Romolo.

Ortolani, G. (2007). Tra oblio e riscoperte di Vitruvio: immagini del mondo nell’architettura sacra medievale. In L.M. G. CANTONE (a cura di), Architettura nella storia: Scritti in onore di Alfonso Gambardella (pp. 59-67). Ginevra-Milano : SKIRA.

Tra oblio e riscoperte di Vitruvio: immagini del mondo nell’architettura sacra medievale

ORTOLANI, GIORGIO
2007-01-01

Abstract

This short essay summarizes the legacies from Antiquity in the culture of the artists and architects during the Middle Ages. Both biblical and classical sources inspired some cosmological figures which sometimes anticipated the Renaissance imagery, symbolizing the cosmic harmony between the human figure (ennobled by the Incarnation of Jesus Christ) and the Universe. The original prohibition of images from the Old Testament was soon followed by the 'conversion' of the imperial iconography for the Christian iconography. The paper highlights specially the association of Early Medieval ecclesiastical building with the symbolic images of the Cosmos, and also the revival of the central plan of tholoi and mausoleums for the baptisteries, and shrine of martyrs. The consecration of the Pantheon in Rome as a church dedicated to the Virgin Mary, Queen of Martyrs, associated the dome – symbol of heaven – to the Paradise of the Church Triumphant, in the place of the apotheosis of Romulus.
2007
8876248501
Il contributo sintetizza le eredità del mondo antico – bibliche e classiche – presenti nella cultura degli artisti e architetti medievali, che talvolta anticiparono i concetti di armonia cosmica dell’uomo poi rielaborati nel Rinascimento. Iniziando dalla ‘conversione’ dell’iconografia imperiale nella cultura cristiana, in origine ricettiva del divieto veterotestamentario alle immagini, il saggio evidenzia l’associazione dell’edificio ecclesiastico altomedievale con l’immagine del mondo o la ripresa della pianta centrale in relazione ai battisteri, ai mausolei-martyria o alla consacrazione del Pantheon a Maria Regina dei Martiri, che associò il richiamo alla volta del cielo al Paradiso della Chiesa Trionfante, sul luogo dell’apoteosi di Romolo.
Ortolani, G. (2007). Tra oblio e riscoperte di Vitruvio: immagini del mondo nell’architettura sacra medievale. In L.M. G. CANTONE (a cura di), Architettura nella storia: Scritti in onore di Alfonso Gambardella (pp. 59-67). Ginevra-Milano : SKIRA.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/174021
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact