Rules and giving reasons Current legislation and rule-making need to take into consideration produced effects, since not only markets but even regulation can fail. A rule should be adopted only if it produces more advantages than costs. This general question implies, as a consequence, the adoption of a common perspective on all kinds of rules, i.e. primary legislation, Government regulation and regula- tion adopted by independent agencies. The article analyses different problems in giving reasons for each kind of rules. The conclusion is that gathering of evidence and consultations as well as judi- cial review (and regulatory oversight) are very important in order to produce fewer rules (in quantity) and better rules (in quality).
La motivazione delle regole La produzione di regole, di qualsiasi tipo, deve misurarsi con la que- stione degli effetti prodotti, dal momento che non solo il mercato ma anche la regolazione può fallire. Una regola dovrebbe pertanto essere adottata solo se produce più vantaggi che svantaggi. La questione della motivazio- ne delle regole è quindi una prospettiva unitaria che tiene insieme legge, atti normativi del Governo e atti di regolazione delle autorità indipendenti. L’articolo analizza i diversi problemi che caratterizzano la motivazione nella legge, negli atti normativi del Governo e nella regolazione delle auto- rità indipendenti. Gli aspetti di rilevanza comune hanno evidenziato come siano centrali la disciplina dell’istruttoria e il sindacato giudiziale nella prospettiva di una produzione normativa minore (in quantità) e migliore (in qualità).
DE BENEDETTO, M. (2014). La motivazione delle regole. STUDI PARLAMENTARI E DI POLITICA COSTITUZIONALE, 185-186/2014, 7-39.
La motivazione delle regole
DE BENEDETTO, Maria
2014-01-01
Abstract
Rules and giving reasons Current legislation and rule-making need to take into consideration produced effects, since not only markets but even regulation can fail. A rule should be adopted only if it produces more advantages than costs. This general question implies, as a consequence, the adoption of a common perspective on all kinds of rules, i.e. primary legislation, Government regulation and regula- tion adopted by independent agencies. The article analyses different problems in giving reasons for each kind of rules. The conclusion is that gathering of evidence and consultations as well as judi- cial review (and regulatory oversight) are very important in order to produce fewer rules (in quantity) and better rules (in quality).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.