This contribution is aimed to be a conceptual proposal within the discussion on the teachers’ assessment and also intends to make a contribution in the explanation of the variables affecting and characterizing the primary school teachers’ teaching styles. The study fits within the international debate on this topic and more in specific on the tools used for the assessment, and returns the interest on Values as psychological dimension characterizing the teaching styles and the teachers’ self-assessed skills. The use of the spanish scale ‘Escala de Evaluación de la Competencia Autopercibida del Docente de Educación Primaria’ (ECAD-EP), together with the Schwartz PVQ scale (Por-trait Values Questionnaire) involved a sample of 203 primary school teachers. Ac-cording to the results, the values whom primarily affect the development of these skills and professional behaviors are: tradition, universalism, benevolence and self-direction. The first two affect more significantly and on a higher number skills, while the rest have more specific and targeted influences. Further studies will show in depth the socio-demographic variables impact on the teaching styles, contributing to the international literature about these issues. Keywords: Teaching styles, teachers’ evaluation, teachers’ self-perceived teaching competences, instructional variables, values

Il contributo si inserisce nel dibattito internazionale rispetto alla valutazione dei docenti e vuole fornire un contributo alla spiegazione delle variabili, valori professionali, che incidono e caratte-rizzano l’insegnamento dei docenti della scuola primaria. L’apporto dello studio contribuisce al dibattito internazionale legato al tema e agli strumenti utilizzati, riporta l’interesse sui Valori come dimensione psicologica che caratterizza gli stili di insegnamento e le competenze auto-valutate dagli insegnanti. L’utilizzo della scala spagnola, Escala de Evaluación de la Compe-tencia Autopercibida del Docente de Educación Primaria (ECAD-EP), congiuntamente alla Scala di Schwartz PVQ (Portrait Values Questionnaire) ha coinvolto un campione 213 do-centi di scuola elementare, conmpla docenti di nazionalità belga-francese e docenti italiani. Da quanto è emerso, si può dire che i valori che principalmente incidono sullo sviluppo di tali capa-cità e comportamenti professionali, sono: tradizione, universalismo, autodirezione e benevolen-za. I primi due influiscono in modo maggiormente significativo e su un più elevato numero di competenze, mentre gli ultimi due possiedono delle influenze più specifiche e mirate. Studi futu-ri mostreranno il ruolo delle variabili socio-demografiche influenti negli stili di insegnamento, contribuendo alla letteratura internazionale sul tema. Parole chiave: stili di insegnamento, valutazione dei docenti, competenze autoper-cepite dei docenti, variabili legate alla didattica, valori

Caggiano, V., Fiorini, E. (2016). Auto-évaluation et valeurs professionnelles: une comparaison entre les enseignants de l’école primaire de la Belgique et de l’Italie. I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA(2), 25-41.

Auto-évaluation et valeurs professionnelles: une comparaison entre les enseignants de l’école primaire de la Belgique et de l’Italie

CAGGIANO, Valeria;
2016-01-01

Abstract

Il contributo si inserisce nel dibattito internazionale rispetto alla valutazione dei docenti e vuole fornire un contributo alla spiegazione delle variabili, valori professionali, che incidono e caratte-rizzano l’insegnamento dei docenti della scuola primaria. L’apporto dello studio contribuisce al dibattito internazionale legato al tema e agli strumenti utilizzati, riporta l’interesse sui Valori come dimensione psicologica che caratterizza gli stili di insegnamento e le competenze auto-valutate dagli insegnanti. L’utilizzo della scala spagnola, Escala de Evaluación de la Compe-tencia Autopercibida del Docente de Educación Primaria (ECAD-EP), congiuntamente alla Scala di Schwartz PVQ (Portrait Values Questionnaire) ha coinvolto un campione 213 do-centi di scuola elementare, conmpla docenti di nazionalità belga-francese e docenti italiani. Da quanto è emerso, si può dire che i valori che principalmente incidono sullo sviluppo di tali capa-cità e comportamenti professionali, sono: tradizione, universalismo, autodirezione e benevolen-za. I primi due influiscono in modo maggiormente significativo e su un più elevato numero di competenze, mentre gli ultimi due possiedono delle influenze più specifiche e mirate. Studi futu-ri mostreranno il ruolo delle variabili socio-demografiche influenti negli stili di insegnamento, contribuendo alla letteratura internazionale sul tema. Parole chiave: stili di insegnamento, valutazione dei docenti, competenze autoper-cepite dei docenti, variabili legate alla didattica, valori
This contribution is aimed to be a conceptual proposal within the discussion on the teachers’ assessment and also intends to make a contribution in the explanation of the variables affecting and characterizing the primary school teachers’ teaching styles. The study fits within the international debate on this topic and more in specific on the tools used for the assessment, and returns the interest on Values as psychological dimension characterizing the teaching styles and the teachers’ self-assessed skills. The use of the spanish scale ‘Escala de Evaluación de la Competencia Autopercibida del Docente de Educación Primaria’ (ECAD-EP), together with the Schwartz PVQ scale (Por-trait Values Questionnaire) involved a sample of 203 primary school teachers. Ac-cording to the results, the values whom primarily affect the development of these skills and professional behaviors are: tradition, universalism, benevolence and self-direction. The first two affect more significantly and on a higher number skills, while the rest have more specific and targeted influences. Further studies will show in depth the socio-demographic variables impact on the teaching styles, contributing to the international literature about these issues. Keywords: Teaching styles, teachers’ evaluation, teachers’ self-perceived teaching competences, instructional variables, values
La contribution de l’article s’insère dans le débat international sur l’évaluation des enseignants et veut fournir une contribution à l’explication des variables, des valeurs professionnelles qui in-fluencent et caractérisent l’enseignement de l’école primaire. L’influence de cette étude contribue au débat international lié aux sujets et aux instruments utilisés, et démontre l’intérêt des va-leurs comme la dimension psychologique qui caractérise les styles d’enseignement et les compé-tences auto-évaluées des enseignants. L’utilisation de l’échelle espagnole, Escala de Evaluaciòn de la Competencia Autopercibida del Docente de Educaciòn Primaria (ECAD-EP), conjoin-tement à l’Échelle de Schwartz PVQ (Portrait Values Questionnaire) a associé un échantil-lon de 213 enseignants de l’école primaire, composé d’enseignants de nationalité belgo- française et d’enseignants italiens. On peut dire que les échantillons diffèrent significativement entre eux par rapport aux zones de compétences auto-évaluées. Les valeurs de l’échantillon italien qui ont une majeure incidence sur le développement de ces capacités et comportements professionnels sont: tradition, universalisme, autonomie (ou auto-détermination) et bienveillance. L’échantillon belge est caractérisé par une autonomie par rapport au rôle professionnel, à l’auto-évaluation des compétences et aux valeurs liées à la bienveillance. Les futures études montreront le rôle de l’enseignant dans une perspective de comparaison européenne destinée à contribuer à la littérature internationale sur ce sujet. Mot-clefs: styles d’enseignement, évaluation des enseignants, compétences auto-perçues par les enseignants, variables liées à la didactique, valeurs.
Caggiano, V., Fiorini, E. (2016). Auto-évaluation et valeurs professionnelles: une comparaison entre les enseignants de l’école primaire de la Belgique et de l’Italie. I PROBLEMI DELLA PEDAGOGIA(2), 25-41.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11590/311756
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact