In our analysis, we intend to illustrate the influence of the tradition of the specula principum on the Erasmus Roterodamus’ Institu-tio principis christiani. In this work, Erasmus develops education-al schemes and topics of this tradition, strongly linked to a Platon-ic pattern of virtue, but he introduces proper elements of the Aris-totelian tradition, pointing out a new focus on concepts such as common good and political virtue. The result is an interesting and problematic synthesis, full of pedagogical suggestions.

Giosi, M. (2016). La tradizione degli specula principum e la Institutio principis christiani di Erasmo da Rotterdam, in "Educazione.Giornale di pedagogia critica", V, n.2, 2016, pp. 49-68, ISSN 2880-7837, Anicia , Roma. EDUCAZIONE, 1, 49-68 [10.14668/Educaz_5204].

La tradizione degli specula principum e la Institutio principis christiani di Erasmo da Rotterdam, in "Educazione.Giornale di pedagogia critica", V, n.2, 2016, pp. 49-68, ISSN 2880-7837, Anicia , Roma

GIOSI, MARCO
2016

Abstract

In our analysis, we intend to illustrate the influence of the tradition of the specula principum on the Erasmus Roterodamus’ Institu-tio principis christiani. In this work, Erasmus develops education-al schemes and topics of this tradition, strongly linked to a Platon-ic pattern of virtue, but he introduces proper elements of the Aris-totelian tradition, pointing out a new focus on concepts such as common good and political virtue. The result is an interesting and problematic synthesis, full of pedagogical suggestions.
Giosi, M. (2016). La tradizione degli specula principum e la Institutio principis christiani di Erasmo da Rotterdam, in "Educazione.Giornale di pedagogia critica", V, n.2, 2016, pp. 49-68, ISSN 2880-7837, Anicia , Roma. EDUCAZIONE, 1, 49-68 [10.14668/Educaz_5204].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://hdl.handle.net/11590/317668
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact